Polska stała się centrum produkcji szyb samochodowych dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego – mówi w rozmowie z portalem warsztat.pl Janusz Kobus, wiceprezes zarządu Pilkington Automotive Poland. Zapraszamy do lektury wywiadu, w którym rozmawiamy o rynku szyb samochodowym, cenach, konkurencji i jakości.
Firma Pilkington jest znana z produkcji szkła płaskiego, natomiast Pilkington Automotive Poland to spółka dostarczająca produkty na rynek motoryzacyjny. Jak wygląda ten rynek i jaką rolę odgrywa w nim Polska?
Pilkington jest częścią globalnej korporacji NSG, która jest liderem na rynku światowym i produkuje szkło do zastosowania w budownictwie, motoryzacji jak i szkło techniczne. W Polsce Pilkington posiada zakłady produkcyjne, których linie produkcyjne zabezpieczają pełny proces technologiczny zaczynając od piasku jako głównego surowca do produkcji szkła aż do gotowego produktu, którym dla motoryzacji jest szyba samochodowa. Produkujemy w Polsce w różnych technologiach wszystkie rodzaje szyb samochodowych, tzn. przednie, tylne i boczne, a nawet szklane dachy panoramiczne. Zlokalizowane w Sandomierzu i w Chmielowie k. Tarnobrzega zakłady wyprodukowały kilkanaście milionów sztuk szyb samochodowych w 2015 roku co pozwoliło spółce Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o. przekroczyć 1 mld zł sprzedaży w ostatnim roku finansowym. Zakłady te są jednymi z największych w Europie i na świecie a co ważniejsze jednymi z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych. Wybudowany ostatnio za blisko 500 mln zł zakład w Chmielowie jest najnowocześniejszym zakładem produkcji szyb samochodowych Pilkingtona na świecie. Wg mojej wiedzy jest to prawdopodobnie również najnowocześniejszy zakład produkcji szyb samochodowych na świecie uwzględniając zakłady produkcyjne konkurencji.
Żeby Państwu zobrazować skalę przytoczę kilka danych. W całej Europie wyprodukowano 21,4 mln pojazdów w 2015 roku, w tym 18,4 mln pojazdów (16 mln samochodów osobowych) w Unii Europejskie. Sprzedaż pojazdów w całej Europie w 2015 roku wyniosła 19,3 mln (16,6 mln osobowych), w tym 15,8 mln (13,7 mln osobowych) w Unii Europejskiej. Każdy z tych wyprodukowanych pojazdów posiada tylko jedną szybę przednią a dwa zakłady Pilkingtona w Polsce mają moce produkcyjne ok. 4 mln szyb przednich.
Generalnie Polska stała się „centrum produkcji szyb samochodowych” dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. 3 największych producentów szyb samochodowych na świecie ma zakłady produkcyjne w Polsce, których ogólne zdolności produkcyjne są kilkakrotnie większe niż ilość produkowanych w Polsce pojazdów (655 tyś w 2015 roku) oraz popyt krajowego rynku wtórnego.
Dostarczacie produkty do producentów samochodów oraz na rynek wtórny. Który tych z rynków odgrywa dla firmy większą rolę i dlaczego?
Ilościowo i wartościowo oczywiście dominuje sprzedaż na tzw. „pierwszy montaż” do producentów samochodów osobowych jak i ciężarowych. Szyby wyprodukowane przez Pilkingtona w Polsce są montowane w samochodach BMW, Audi, Citroen, DAF, Grupie FCA (głównie Fiat), Ford, GM, Honda, Jaguar, Land Rover, MAN, Mercedes, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota, Volvo, VW. Jednakże z jednakową uwagą traktujemy również rynek wtórny, który poza gotowym produktem ma dodatkowo inne wymagania.
Kto należy do waszych głównych klientów na rynku wtórnym? Zajmujecie się sprzedażą hurtową, czy również detaliczną?
Nasi główni klienci na rynku wtórnym to tradycyjnie warsztaty samochodowe. Są to zarówno specjalistyczne serwisy szyb samochodowych, blacharsko-lakiernicze, sieci szybkich napraw, niezależne warsztaty samochodowe jak i ASO, które dzięki regulacjom GVO mogą kupować części oryginalnej jakości bezpośrednio u producentów części (bez logo producenta pojazdu) . W dobie internetu i smartfonów wzrastające potrzeby klienta końcowego wymusiły na nas jednak bardziej zaawansowane i innowacyjne sposoby zaspokajania potrzeb klientów. Ze względu na zapotrzebowanie towarzystw ubezpieczeniowych ponad 5 lat temu otworzyliśmy Centrum Likwidacji Szkód (CLS) i wspólnie z naszymi warsztatami partnerskimi obsługujemy kierowców poprzez ogólnopolską sieć wymiany szyb samochodowych. Dzięki temu, każdy właściciel samochodu może w swojej najbliższej okolicy wymienić uszkodzoną szybę. Działania naszej sieci koordynuje Call Centre (CLS), czyli wystarczy jeden telefon od klienta na 15 644 55 05, zlecenie od ubezpieczyciela lub zgłoszenie poprzez stronę internetową „markoweszyby.pl” i Pilkington zajmie się wszystkim od A do Z włącznie z bezgotówkową likwidacją szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym.
Co wyróżnia wasze produkty?
Proces produkcji szkła płaskiego technologią „float” wymyślił Sir Alister Pilkington w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Technologia „float” okazała się na tyle rewolucyjna zarówno pod względem jakości, jak i efektywności, że do tej pory do produkcji szkła płaskiego nikt nic lepszego nie wymyślił. Obecnie technologia „float” jest używana przez wszystkich konkurentów ale jest to tylko „surowiec” do produkcji szyb samochodowych ... a w technologii produkcji szyb samochodowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nastąpiły kolosalne zmiany. Jeszcze kilkanaście lat temu konkretny model samochodu miał jeden lub dwa warianty szyby przedniej. Obecnie to najczęściej kilkanaście wariantów szyby przedniej, a bywa że ponad 20 wariantów szyby przedniej do jednego modelu auta. Dodatkowo dochodzą różne opcje szyb bocznych i tylnych. Dla każdego z wariantów należy zapewnić najwyższe OEM-owe standardy bezpieczeństwa i jakości, które obecnie są znacząco bardziej wymagające niż standardy przewidziane w przepisach regulujących europejskie homologacje dla szyb samochodowych. Mało kto ma świadomość, że obowiązujące homologacje regulują tylko podstawowe standardy bezpieczeństwa, czyli szyba samochodowa może przejść testy homologacyjne i jednocześnie być bardzo kiepskiej jakości nie spełniającej wymagań producenta pojazdu np. homologacja nie reguluje kwestii kształtu szyby nie mówiąc już nic na temat licznych sensorów lub kamer, które na stałe zadomowiły się na szybach samochodowych. W sprawie jakości i bezpieczeństwa nie ma żadnych kompromisów. Jak można się domyślić, tylko nieliczni producenci szyb mogą sprostać wyśrubowanym standardom OEM producentów pojazdów.
Komentarze (3)