- Naprawa samochodów hybrydowych w żadnym wypadku nie jest zarezerwowana tylko dla autoryzowanych serwisów - mówi w rozmowie z portalem warsztat.pl Tomasz Pyrlik, trener szkoleniowy Magneti Marelli. Dodaje, że do obsługi tego typu aut wymagane są uprawnienia SEP do 1kV. Rozmawia red. Piotr Łukaszewicz.
Czy polscy mechanicy samochodowi interesują się rozwiązaniami hybrydowymi? Magneti Marelli w swojej ofercie szkoleniowej ma kurs pt. "Technika hybrydowa w pojazdach samochodowych". Jakim zainteresowaniem cieszy się ten kurs? Jakie zagadnienia są tam omawiane?
Dynamicznie zmieniający się rynek motoryzacyjny i trendy z nim związane sprawiły, że zauważyliśmy stale rosnącą popularność szkoleń związanych z techniką hybrydową. Sprzedaż pojazdów hybrydowych nieustannie wzrasta. W Polsce w roku 2016 sprzedano ich o 50% więcej niż w roku 2015. Z czasem będą one coraz częściej gościć w każdym warsztacie. Poznanie specyfiki budowy pojazdu hybrydowego jest niezbędne do poprawnego i przede wszystkim bezpiecznego serwisowania. Trzeba mieć świadomość, że w przypadku pojazdów hybrydowych mechanicy będą mieć do czynienia z prądem o wartościach nawet 350A oraz napięciu ok 600V. W ofercie ośrodka szkoleniowego Magneti Marelli dostępne są szkolenia oparte na monografii następujących pojazdów hybrydowych i elektrycznych: Toyota Prius, Peugeot 3008 Hybrid, BMW i3. W pierwszej połowie 2018 roku w harmonogramie pojawi się szkolenie dotyczące nowej Toyoty Yaris Hybrid.
Czy samochody hybrydowe zmienią branżę warsztatową? Czy naprawa samochodów hybrydowych będzie zarezerwowana tylko dla autoryzowanych serwisów, czy także mniejsze warsztaty niezależne poradzą sobie w tym sektorze?
Samochody hybrydowe zmienią branżę warsztatową, każdy serwis oprócz mechaników wśród swojej kadry będzie musiał mieć również elektryków, którzy będą posiadać wiedzę na temat diagnostyki i naprawy wysokonapięciowych układów elektrycznych. Naprawa samochodów hybrydowych w żadnym wypadku nie jest zarezerwowana tylko dla autoryzowanych serwisów. Warsztaty niezależne jak najbardziej poradzą sobie z naprawą tego typu pojazdów. Warunek jest tylko jeden - właściciele muszą zainwestować w odpowiednio wyszkoloną kadrę.
O tym, co może ulec awariom w silniku spalinowym – mechanicy doskonale wiedzą. A jakich usterek można spodziewać się w silnikach elektrycznych?
W silnikach elektrycznych na pewno możemy spodziewać się problemów, które znamy z urządzeń elektroenergetycznych, takich jak uszkodzenia uzwojeń silników elektrycznych, łożysk oraz problemy związane z zasilaniem.
Na czym polega hamowanie odzyskowe? Czy spodziewa się Pan, że może to był układ awaryjny?
Podczas hamowania odzyskowego nie tylko wykorzystuje się siłę dostarczaną przez ciśnienie układu hydraulicznego, lecz także moment oporowy wytwarzany przez prądnicę, gdy jest napędzana kołami samochodu. Systemy rekuperacyjne obliczają konieczny moment hamujący na podstawie natężenia siły wywieranej przez kierowcę na pedał hamulca, od obliczonej siły odejmują siłę, jaką można uzyskać w wyniku hamowania odzyskowego powodowanego przez prądnicę. Siłę wynikającą z tej różnicy musi dostarczyć hydrauliczny układ hamowania. W efekcie uzyskuje się system o wysokim stopniu efektywności, pozwalający odzyskać większość energii kinetycznej wynikającej ze spowolnienia prędkości jazdy, która w tradycyjnym systemie zostałaby rozproszona na ciepło, z powodu tarć niezbędnych do wytworzenia sił hamowania. Hamowanie rekuperacyjne energię tę przekształca na potencjał elektryczny akumulatora. Dwudziestoletnia historia samochodów hybrydowych pokazuje, że układy te są praktycznie bezawaryjne.
Jakie awarie mogą spotkać układ przeniesienia napędu?
W przypadku układu przeniesienia napędu mamy do czynienia z awariami, które znamy z tradycyjnych samochodów, takimi jak uszkodzenia przegubów napędowych, łozysk lub wycieki środków smarnych.
Jak przygotować się do napraw samochodów hybrydowych? Pierwszym krokiem są zapewne szkolenia. Co dalej?
Szkolenia z zakresu techniki hybrydowej są podstawowym warunkiem, aby w sposób przede wszystkim bezpieczny naprawiać samochody hybrydowe. Na naszych kursach uczestnikom przekazywane jest kompendium wiedzy niezbędne do naprawy i obsługi tego typu pojazdów. Oprócz wiedzy istotne jest zachowanie podstawowych zasad BHP. Mam tu na myśli elementy ochrony osobistej składające się z rękawic ochronnych, kasku dielektrycznego, kamizelki chroniącej przed oparzeniami łukiem elektrycznym oraz narzędzia izolowane.
Czy do serwisowania samochodów hybrydowych (a dalej elektrycznych) potrzebne są dodatkowe uprawnienia, związane z serwisem urządzeń elektrycznych? Pytam też o zasady bezpieczeństwa.
Do obsługi samochodów hybrydowych wymagane są uprawnienia SEP do 1kV, które można nabyć podczas kursu realizowanego przez naszą firmę.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
Komentarze (0)