Można powiedzieć, że działalność informatyczna i oprogramowanie komputerowe tworzą historię sprzedaży na nowo – mówi w rozmowie z portalem warsztat.pl Sebastian Kożuchowicz z firmy Asco. Zapraszamy na rozmowę o tym, w jaki sposób rozwój technologii informatycznych wpłynął na charakterystę pracy warsztatów i sklepów motoryzacyjnych.
Firma Asco zajmuje się produkcją oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem. Dlaczego skupiliście się w dużej mierze na sklepach motoryzacyjnych i warsztatach? Skąd taki wybór?
Firma ASCO od początku swojej działalności w połowie lat 90-tych funkcjonowała w branży motoryzacyjnej i niejako "dorastała" wraz z nią na rynku polskim. W motoryzacji czujemy się najpewniej i mamy ugruntowaną pozycję pośród firm z rynku motoryzacyjnego. Rynek części samochodowych był i wciąż jest rynkiem nienasyconym w kontekscie oprogramowania i automatyzacji sprzedaży. Natomiast nasza aplikacja z sukcesem sprawdza się również jako program sprzedażowy w dowolnej branży. Można powiedzieć, że czasami to rynek steruje producentem, a nie producent rynkiem.
W jaki sposób zmienia się na przestrzeni lat zarządzanie warsztatem samochodowym czy sklepem motoryzacyjnym?
Rozwój technologii informatycznych bardzo wpłynął na charakterystę pracy warsztatów jak i sklepów motoryzacyjnych. Dokumenty zakupów w formie elektronicznych plików pozwalających na łatwe i szybkie wczytanie do programu czy choćby wprowadzenie czytników pozwalają na przyspieszenie pracy. Dzięki wyspecjalizowanym programom, jak np. nasz "Analizator" przedsiębiorca posiada łatwy dostęp do wielu raportów za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki temu zarządzanie taką firmą jest efektywniejsze, tańsze oraz bardziej sprecyzowane.
W który aspekt działalności informatyka i oprogramowanie komputerowe wkraczają w tego typu przedsiębiorstwach najmocniej?
Można powiedzieć, że działalność informatyczna i oprogramowanie komputerowe tworzą historię sprzedaży na nowo. Są one obecna w praktycznie każdym aspekcie prowadzenia działalności jako takiej. Budowanie bazy produktów, zarządzanie magazynem, zarządzanie pracownikami, kontakty z klientami i wiele, wiele innych. Można dodać do tego elektroniczne katalogi części (np. TecDoc) totalnie rewolucjonizujące wyszukiwanie kompatybilnych towarów lub zamienników, eliminując stosy ksiąg i pozwalając na sprzedaż mniej doświadczonym pracownikom. Większa liczba sprzedawców to większa dostępność części, a większa dostępność części to części tańsze i szybciej dostarczone.
Co dzisiaj może ułatwić w warsztacie lub sklepie dobre oprogramowanie?
Wszystko. Oprogramowanie inteligentne potrafi przeanalizować naszą sprzedaż, przygotować zamówienia na jej podstawie, pilnować stanów minimalnych. Sprawa biurokracji jest kolejnym aspektem. Dzięki dobremu oprogramowaniu możemy być pewni, że mamy porządek w papierach, finansach, magazynach. Jednocześnie możemy poświęcić swój czas na rozwój i promocję naszego biznesu.
Jakie programy mają Państwo w ofercie?
Program magazynowy Firma 2000, program księgowy Arkadia, program do obsługi magazynów radiowymi czytnikami bezperzewodowymi Aster, sklepy internetowe, katalogi, webservice oraz wiele modułów dodatkowych. Pełna oferta znajduje się na naszej stwonie www.asco.com.pl
Czy polskie warsztaty są zarządzanie w sposób nowoczesny? A polskie sklepy i hurtownie?
Polski rynek warsztatowy jest rynkiem specyficznym. Można stwierdzić, że w branży warsztatowej istnieje nadal szara strefa – są tutaj wciąż firmy, gdzie możemy zapomnieć o nowoczesności (w zarządzaniu). Na szczęście świadomość Polaków wzrasta, przez co specjalistyczne oprogramowanie jak np. Firma 2000 sprawdza się w chłonnym rynku warsztatów, unowocześniając zarządzanie i czyniąc pracę wydajniejszą oraz bardziej profesjonalną.
Czy właściciele tych firm przekonują się do nowoczesnych rozwiązań? Wielu z nich, szczególnie tych bardziej doświadczonych, ma zapewne obawy przed wprowadzeniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych do swoich tradycyjnie zarządzanych firm?
Każdy przedsiębiorca ma odmienny pomysł na temat rozwoju swojego przedsiębiorstwa. Poznanie jego problemów i ograniczeń oraz wskazanie mu jak skutecznie je rozwiąże używając produkowanego przez nas oprogramowania to klucz do sukcesu naszego, jak i naszego klienta. Zdecydowana większość klientów po pewnym czasie użytkowania poznaje jakie możliwości otworzyło przed nimi oprogramowanie do zarządzania i stwierdza, że jego zakup był trafioną inwestycją.
Czy piractwo jest dużym problemem na polskim rynku warsztatowym i części zamiennych? Czy zmienia się w tym aspekcie świadomość użytkowników?
Nielegalne użytkowanie oprogramowania w polskich realiach jest problemem ogólnym, niezależnym od branży i stałym w każdym aspekcie gospodarki. Jednak producenci oprogramowania ciągle podwyższając jakość swoich produktów skupiają się również na jego zabezpieczeniu przed nieuprawnionym użytkowaniem. Ponadto coraz więcej użytkowników uświadamia sobie, że zakupienie oprogramowania pozwala im na korzystanie nie tylko z oprogramowania, ale z całej "otoczki" oferowanej przez producentów. Firma ASCO poza sprzedażą świadczy także wsparcie techniczne dla swoich produktów oraz profesjonalne szkolenia dla klientów, co stanowi funkcjonalną całość na którą składa się oferta firmy.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
Komentarze (0)