Jak widać, należy zebrać możliwie wiele informacji przed próbą ustalenia przyczyny zgłaszanego przez klienta problemu (np. stukania podczas pracy silnika na biegu jałowym i towarzyszących temu drgań karoserii). Wynika to z komplikacji funkcji koła zamachowego oraz rosnącego wpływu DKZ na inne podzespoły.
Od najprostszych przyczyn
Diagnostykę zacząć należy od wyeliminowania najprostszych przyczyn mogących dawać niepokojące klienta objawy. Jeśli na przykład są nimi drgania elementów karoserii, kontrolujemy wówczas w pierwszej kolejności poduszki zawieszenia zespołu napędowego oraz sprawdzamy, czy elementy układu wydechowego nie stykają się gdzieś z nadwoziem lub są bardzo blisko niego położone. Należy przy tym brać pod uwagę przyczyny niestandardowe, takie jak nieprawidłowo wykonana naprawa blacharska, po której skrzynia biegów dotyka do karoserii itp.
Gdy dodatkowo występują zakłócenia w pracy silnika na biegu jałowym, względnie podczas przyśpieszania lub hamowania z użyciem jednostki napędowej, zaglądamy wtedy obowiązkowo do pamięci błędów sterownika silnika i skrzyni biegów (jeśli przekładnia jest sterowana elektronicznie). Jeżeli znajdziemy tam zapisane błędy, eliminujemy ich przyczyny. Trzeba jednak mieć na uwadze, że oprogramowanie komputera sterującego (zwłaszcza starszej generacji) może nie być w stanie wyłapać usterek. Wówczas ich powodów szukamy, dokonując kontroli poszczególnych układów i zespołów. Sprawdzamy zatem układ paliwowy, zapłonowy, ustawienie rozrządu, luz zaworowy, ciśnienie oleju silnika, ciśnienie sprężania na cylindrach, drożność układu wydechowego.
W przypadku jednostek wysokoprężnych przy stukach dobiegających z okolicy sprzęgła kontrolujemy układ gaszenia silnika (może nie domykać się przepustnica zasadnicza lub gaszenia silnika). Jeśli stuki te pojawiają się tuż po rozruchu i jeszcze towarzyszy im nierównomierna praca silnika, jest z kolei wielce prawdopodobne, że doszło do awarii układu podgrzewania komór spalania lub przyczyną tego stanu jest układ zasilania silnika.
Niepokojące odgłosy przy uruchamianiu zarówno silnika wysokoprężnego, jak i benzynowego mogą dla odmiany być spowodowane niesprawnością rozrusznika, względnie spadkami napięcia zasilającego (akumulator, przewód zasilający), zaś drgania na biegu jałowym w autach z automatyczną skrzynią biegów bywają związane z nieprawidłowym, zbyt wysokim ciśnieniem oleju w tejże przekładni lub np. nieprawidłowym sterowaniem siłownika załączającego bieg podczas zatrzymania pojazdu (oczywiście przy włączonym silniku i położeniu manetki na D).
Oględziny i pomiary
Jeśli przeprowadzona diagnostyka wskazuje na złe działanie DKZ lub jeśli tylko chcemy sprawdzić stan koła dwumasowego przy okazji innej naprawy wymagającej demontażu skrzyni biegów, to badanie koła przeprowadzamy, gdy jest ono zamontowane na silniku. Najpierw dokonujemy oględzin pod kątem przegrzania, wypływu smaru, pęknięć, zablokowania, zbyt dużego luzu na łożysku. Następnie, w celu oceny efektywności rozpraszania/tłumienia drgań przez DKZ, dokonujemy pomiaru kąta swobodnego obrotu, który możemy określić w stopniach lub liczbie zębów wieńca rozrusznika. Do pomiaru kąta w stopniach niezbędny nam będzie specjalny przyrząd, na przykład firmy LuK, przy pomocy którego możemy również określić stan łożyska DKZ, mierząc tzw. luz krawędziowy (odchylenie masy wtórnej od jej równoległego położenia względem masy pierwotnej).
Coraz bardziej skomplikowane
Wszystko wskazuje na to, że wraz ze zmianami konstrukcyjnymi silników będzie postępował również rozwój DKZ. Jednocześnie postępująca komplikacja kół dwumasowych sprawi, że coraz większe znaczenie będzie odgrywała właściwa eksploatacja pojazdu. Rozwój DKZ spowoduje także, że diagnozowanie ich niesprawności stanie się bardziej skomplikowane.