Oba koncerny oczekują, że najpóźniej do 2020 roku pierwsze pojazdy zaczną dostarczać dane dla „Radar Road Signatur” zarówno w Europie jak i w USA. Nie będzie problemu z przemieszczaniem się czy też lokalizacją danego pojazdu autonomicznego. Co ważne, system firmy Bosch jest zgodny ze wszystkimi konwencjonalnymi formatami map.
Bosch i holenderski dostawca map oraz informacji o ruchu drogowym TomTom osiągnęli przełom w opracowaniu map o wysokiej rozdzielczości dla pojazdów autonomicznych. Firmie Bosch jako pierwszej na świecie udało się stworzyć warstwę lokalizacyjną wykorzystującą sygnały radarowe, które będą niezbędne dla takich map. Do tej pory wykorzystywano do tego celu dane z kamer. Radarowa sygnatura* drogi firmy Bosch, nazywana „Radar Road Signature“, składa się z miliardów pojedynczych punktów refleksyjnych. Powstają one wszędzie tam, gdzie występują sygnały radarowe – na przykład na barierach lub znakach drogowych – i w ten sposób odtwarzają przebieg drogi. Dzięki temu pojazdy autonomiczne mogą określać swoją lokalizację na pasie ruchu z dokładnością do kilku centymetrów.
„Sygnatura radarowa stanowi krok milowy na drodze do autonomicznej jazdy. Umożliwi to pojazdom dokładne i niezawodne lokalizowanie położenia w każdej chwili" – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch.
Ogromną zaletą „Radar Road Signature“ firmy Bosch jest jej solidność – w przeciwieństwie do map, które opierają się wyłącznie na danych z kamer w celu zlokalizowania pojazdu, sygnatura radarowa działa również w nocy i w warunkach słabej widoczności. Ponadto sygnatura radarowa Boscha transmituje tylko pięć kilobajtów danych do chmury na kilometr drogi – ta liczba danych jest dwukrotnie wyższa przy użyciu map opartych na wideo. Oczekuje się, że najpóźniej do roku 2020 pierwsze pojazdy dostarczą dane dla „Radar Road Signature“ w Europie i USA.
Bosch i TomTom współpracują od 2015 roku
„Cieszymy się, że we współpracy z firmą Bosch możemy przedstawić dodatkowe informacje o lokalizacji w formie radarowej sygnatury drogi „Radar Road Signature”. Dzięki temu samolokalizacja pojazdów autonomicznych będzie pod każdym względem bardziej niezawodna" – mówi Harold Goddijn, prezes TomTom.
Obie firmy od początku kooperacji w 2015 roku angażują się intensywnie w prace nad sygnaturą radarową i włączeniem jej do map o wysokiej rozdzielczości firmy TomTom. Bosch jest światowym liderem na rynku w dziedzinie czujników radarowych z technologią 77 GHz i zakresem detekcji do 250 metrów. Dla porównania, czujniki wideo mają maksymalny zasięg wykrywania 150 metrów. Głównym wyzwaniem było znalezienie sposobu na dostosowanie istniejących czujników radarowych do tego zadania. W systemach wspomagania kierowcy, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne lub adaptacyjny tempomat (ACC), czujniki wykrywają obiekty poruszające się. Natomiast w celu wygenerowania sygnatury radarowej, muszą być w stanie wykryć obiekty statyczne, co oznaczało, że istniejące czujniki radarowe musiały zostać zmodyfikowane. Czujniki radarowe Bosch nowej generacji będą w stanie dostarczyć danych wymaganych do radarowej sygnatury drogi.
„Samochody z funkcjami wspomagania, które znajdą się na rynku w ciągu kilku najbliższych lat, będą miały wgrane mapy dla zautomatyzowanych pojazdów przyszłości" – mówi Hoheisel.
Milion pojazdów będzie na bieżąco aktualizować mapy o wysokiej rozdzielczości
Mapy o wysokiej rozdzielczości są niezbędne do automatyzacji jazdy samochodem i dostarczają informacji wykraczających poza obszar, który czujniki są w stanie monitorować. W przeciwieństwie do map dzisiejszych urządzeń nawigacyjnych, składają się one z kilku nakładających się warstw:
- Warstwa lokalizacyjna: zautomatyzowany pojazd może określić swoje położenie na pasie ruchu, korzystając z warstwy lokalizacyjnej zawierającej „Radar Road Signature“ Bosch oraz z dodatkowej mapy lokalizacji wideo. Pojazd porównuje przy tym informacje o obiektach, które odebrał za pośrednictwem czujników monitorujących otoczenie, z odpowiednimi informacjami z warstwy lokalizacyjnej. W ten sposób pojazd może ustalić swoje względne położenie wobec tych przedmiotów.
- Warstwa planowania: warstwa planowania służy do obliczania indywidualnych manewrów podczas jazdy zautomatyzowanej (planowanie trajektorii). W tym celu warstwa planowania zawiera informacje na temat przebiegu drogi, znaków drogowych i ograniczeń prędkości, a także zakrętów i spadków. Zautomatyzowany pojazd może wykorzystać warstwę planowania , aby na przykład zdecydować, kiedy należy zmienić pas ruchu.
- Warstwa dynamiczna: w warstwie dynamicznej są zapisywane informacje o szybko zmieniających się sytuacjach drogowych, takich jak korki, prace budowlane i zagrożenia lub dostępne miejsca parkingowe.
Każda z tych warstw mapy o wysokiej rozdzielczości, przeznaczona do automatyzacji jazdy, musi być regularnie aktualizowana – dynamiczna warstwa nawet w czasie rzeczywistym. „Obecnie spodziewamy się, że będziemy potrzebować na autostradach w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji i Pacyfiku flot liczących około miliona pojazdów, aby aktualizować mapę o wysokiej rozdzielczości" – mówi Hoheisel. Aktualne dane dla każdej z warstw zostaną wygenerowane przez czujniki pokładowe, podczas prowadzenia pojazdu. Boksy komunikacyjne, takie jak Connectivity Control Unit Bosch, będą przesyłać dane z czujników radarowych w pojazdach poprzez chmury producentów do Bosch IoT Cloud. Bosch wykorzysta je do stworzenia sygnatury radarowej, która jest zgodna ze wszystkimi konwencjonalnymi formatami map. Do obowiązków TomTom należy integracja sygnatury radarowej z całą mapą i rozpowszechnienie jej.
*) sygnatura radarowa - przebieg odbitego echa radarowego; sygnatury radarowe mogą służyć do identyfikacji lub rozróżnienia przedmiotów, np. celów w wojsku, takich jak samoloty, wozy bojowe, pociski
Komentarze (0)