Parkowanie z całą pewnością nie należy do ulubionych elementów jazdy. Jak przyznają europejscy kierowcy, często bywa ono przyczyną znacznego stresu, potencjalnie niebezpiecznych sytuacji oraz wysokich rachunków za naprawy blacharsko-mechaniczne.
Badania pokazują, że w samej tylko Wielkiej Brytanii jedna czwarta kolizji i wypadków zdarza się na parkingach. Niemal co drugi kierowca przyznaje, że wolałby zaparkować auto nieco dalej, niż być zmuszonym do wykonania manewru parkowania równoległego.
Opracowywany przez Forda system ostrzegania o ruchu poprzecznym z funkcją automatycznego hamowania po wykryciu ryzyka kolizji ma znacznie obniżać poziom stresu związanego z wyjazdem z miejsc parkingowych. System ten ma wykrywać pojazdy, pieszych oraz inne obiekty poruszające się poprzecznie za samochodem i ostrzegać kierowcę o ich obecności. A w przypadku braku reakcji ze strony kierującego, system potrafił będzie samodzielnie zatrzymać pojazd. Ponadto na wyświetlaczu w kabinie kierowca będzie miał podgląd obszaru za pojazdem, dzięki wykorzystaniu szerokokątnej kamery cofania. Dodatkowym ułatwieniem będzie funkcja automatycznego parkowania równoległego lub poprzecznego, uruchamiana pojedynczym przyciskiem.
Mimo iż przywykliśmy już do codziennych wyzwań jakie stawia przed nami jazda samochodem, parkowanie na ulicach zatłoczonego miasta nadal pozostaje jednym z najtrudniejszych zadań, przed jakim każdego dnia staje współczesny kierowca - przekonuje Torsten Wey, kierownik ds. elektronicznych układów bezpieczeństwa i struktury podwozia, Ford of Europe.
W takich chwilach bardzo pomocna okazuje się technologia, a dzięki inwestycjom poczynionym przez firmę Ford w rozwój i opracowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wkrótce będziemy w stanie znacznie poszerzyć naszą ofertę systemów wspomagania kierowcy, których sprawne działanie i funkcjonalność z pewnością docenione zostaną przez wszystkich użytkowników naszych samochodów.
Kolejnym innowacjami technologicznymi, nad którymi trwają obecnie prace w europejskim centrum rozwojowo-badawczym Forda w Kolonii, są systemy wspomagające awaryjne omijanie innych pojazdów podczas jazdy z dużą prędkością oraz systemy ostrzegające kierowcę o podjęciu próby wjechania na autostradę „pod prąd”.
Nowe technologie, które mają się pojawić w modelach marki Ford już w ciągu najbliższych dwóch lat, to efekt potrojenia wydatków na prace rozwojowo-badawcze dotyczące systemów wspomagania kierowcy. Działania te nie tylko przyczyniają się do opracowania nowych systemów bezpieczeństwa, ale także do udoskonalania i zwiększania funkcjonalności już istniejących rozwiązań. Dzięki poczynionym inwestycjom możliwe będzie również szybsze udostępnienie tych rozwiązań w produkcji seryjnej, przez co samochody firmy Ford będą nie tylko ułatwiać parkowanie i manewrowanie w gęstym miejskim ruchu, ale również mają pomagać kierowcy w uniknięciu kolizji w sytuacjach awaryjnych.
Prowadząc samochód, kierowca nie może sobie pozwolić nawet na moment nieuwagi. Jednak nowoczesne systemy wspomagania jazdy mogą mu w tym znacznie pomóc - wyjaśnia Edmund King OBE, prezes, Automobile Association.
Technologie rozwijane przez firmę Ford niosą za sobą szereg istotnych korzyści. Pomagają kierowcy uniknąć kolizji, w porę zauważyć innych użytkowników ruchu, którzy w razie wypadku byliby narażeni na poważne obrażenia, oraz znacznie ułatwiają parkowanie, ograniczając tym samym poziom frustracji i związanej z nią agresji na drodze.
Bezstresowe parkowanie
Jedna czwarta wypadków w Wielkiej Brytanii związana jest z parkowaniem, co każdego roku kosztuje brytyjskich kierowców około 800 mln euro (716 mln funtów). Warto również pamiętać, że w ostatnich 20 latach średnia szerokość samochodu osobowego zwiększyła się o około 16%, natomiast wiele miejsc parkingowych zachowało swoje dawne wymiary.
Ponadto, jak pokazują wyniki badań, 47% kierowców parkuje dalej od celu podróży, ponieważ chce uniknąć konieczności wykonania manewru parkowania równoległego. Co więcej, 15% nigdy nie podejmuje próby wykonania takiego manewru, a 75% przyznaje, iż parkowanie przed innymi samochodami jest dla nich stresujące.
Parkowanie to jeden z najbardziej stresogennych elementów jazdy samochodem, a kierowcy szukający miejsca postojowego na zatłoczonych miejskich ulicach często powodują korki i zwiększają ogólny poziom stresu związany z jazdą po mieście - twierdzi Dirk Gunia, kierownik działu systemów wspomagania kierowcy, Ford of Europe.
Takie rozwiązania, jak nasz udoskonalony system wspomagania parkowania pomagają kierowcom zachować pewność siebie, gdy zajdzie konieczność wjechania samochodem na miejsce postojowe, którego normalnie nie brali by nawet pod uwagę ze względu na ograniczoną ilość przestrzeni.
Aktywowany przyciskiem, udoskonalony system wspomagania parkowania kontroluje skręt koła kierownicy, zmianę biegów oraz jazdę do przodu i tyłu. System nie tylko potrafi samodzielnie wykonać manewr parkowania równoległego i prostopadłego, ale także wyszukać odpowiednie miejsce postojowe, dzięki pomiarom wykonywanym przez zespół czujników.
System monitorowania ruchu prostopadłego z funkcją automatycznego hamowania wykorzystuje czujniki radarowe do skanowania obszaru za samochodem. Jeśli podczas cofania kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze, system automatycznie zahamuje, unikając kolizji. Obecnie trwają prace nad rozszerzeniem funkcjonalności systemu, który ma również wykrywać rowery i motocykle.
Komentarze (1)