Przedstawiamy kolejną poradę firmy TEXA, która dotyczy kodu usterki C1201 w marce Mercedes-Benz C-Klasse (203), roczniki 2000-2007.
Problem: pojawia się błąd C1201 – wyłącznik zwolnienia BAS; włączona kontrolka systemu ABS/ESP. Nieprawidłowości włącznika systemu BAS. Włącznik ulokowany jest w serwohamulcu: ma 5-pinowe złącze, 3 piny należą do włącznika, a pozostałe 2 do elektrozaworu BAS.
Posługując się testerem diagnostycznym TEXA NaonoDiag z oprogramowaniem IDC4e CAR PLUS v.58.1.0, możemy skorzystać z funkcji „Rozwiązane Problemy”, gdzie znajdziemy gotową procedurę postępowania w przypadku kodu usterki C1201 w marce Mercedes-Benz.
Dla samochodów wyposażonych w system kontroli stabilności trakcji Bosch EPS 1.14, dość często zdarza się włączenie na tablicy wskaźników kontrolki sygnalizującej usterkę systemu ABS/ESP. Wykonując autodiagnostykę systemu ABS odczytamy usterkę C1201 – Wyłącznik zwolnienia BAS.
Zadaniem BAS (Brake Assist System) jest pomaganie kierowcy podczas hamowania i reagowania w zależności od siły nacisku na pedał hamulca. Wyłącznik, będący przedmiotem sygnalizacji awarii zapamiętanej w centralce, znajduje się w obudowie serwohamulca.
Działanie wyłącznika rozpoznania siły hamowania EPS
Wyłącznik BAS przekazuje komunikat do systemu ESP, niezależnie od tego czy kierowca hamuje, czy też nie. Gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty, to styk wyłącznika znajduje się w pozycji 1. Zaś gdy pedał hamulca jest wciśnięty, to styk wyłącznika jest w pozycji 2. Ze względu na to, że jeden z dwóch styków jest zawsze zamknięty, to sygnał wyłącznika jest identyczny. W ten sposób system zapewnia rzeczywiście znaczne bezpieczeństwo.
Procedura kontroli
Uruchom silnik i nawiąż połączenie z centralką ABS z ESP, przejdź do strony STANY. Następnie wybierz: Wyłącznik zwolnienia – Zamknięty, Wyłącznik zwolnienia – Otwarty. Podczas naciskania i zwalniania pedału hamulca, jeżeli wyłącznik działa poprawnie, wartości Zamknięty i Otwarty zmieniają się w zależności od położenia pedału hamulca. W przypadku, gdyby nie wystąpiła zmiana STANU, można założyć, że uszkodzony jest wyłącznik dla BAS.
Kontrola: Nawet jeśli diagnostyka jest absolutnie wiarygodna przypominamy, że sygnalizacja nieprawidłowości jednego z podzespołów może być uzależniona, poza uszkodzeniem samego komponentu, również od problemów z okablowaniem. W związku z tym przed wykonaniem jakiejkolwiek wymiany należy skontrolować linie komunikacji pomiędzy wyłącznikiem BAS a centralką ESP, tak jak w tabeli poniżej:
Schemat elektryczny układu ABS dostępny jest w oprogramowaniu TEXA IDC4e CAR Plus v58.1.0.
Jeżeli wszystkie połączenia elektryczne okażą się wolne od uszkodzeń, należy wymienić cały zespół serwohamulca.
TEXA