Fot. Bosch
Elektryczne pompy paliwa Bosch niezawodnie zasilają układy wtryskowe silników benzynowych i wysokoprężnych. Szeroka gama produktów na pierwszy montaż i skuteczna naprawa. Ciągły rozwój w kierunku mniejszych, mocniejszych i wydajniejszych pomp paliwa.
W 1967 roku wraz z wprowadzeniem pierwszego na świecie elektronicznego układu wtrysku benzyny Bosch D-Jetronic zastosowano również nową elektryczną pompę paliwa. Pierwszym samochodem z silnikiem czterosuwowym, wyposażonym seryjnie w system D-Jetronic i elektryczną pompę paliwa był VW 1600 LE / TLE (typ 3). Przed erą elektronicznych układów wtryskowych do napełniania silnika paliwem służyły mechaniczne pompy paliwa. Już w roku 1954 legendarny Mercedes 300 SL był wyposażony w system wtrysku Boscha. W roku 1959 Bosch rozpoczął prace nad elektronicznie sterowanym układem wtryskowym. Jednocześnie powstała elektryczna pompa benzyny oparta na wyporowej pompie rolkowo-komorowej o pięciu komorach, napędzanej silnikiem elektrycznym z magnesami stałymi.
W 1985 roku pompę rolkowo-komorową zastąpiła pompa turbinowa
Wraz z wprowadzaniem układów wtryskowych benzyny i oleju napędowego modyfikacje przechodziły również elektryczne pompy paliwa. W 1979 roku Bosch wprowadził na rynek pompę, która generowała wyższe ciśnienia i zapewniała niezbędne zasilanie systemu L-Jetronic oraz mechaniczno-hydraulicznego wtrysku K-Jetronic. Rozpoczęcie w roku 1985 seryjnej produkcji pierwszej przepływowej pompy obwodowo-wirnikowej (nazywanej również turbinową) oznaczało kolejny krok milowy w rozwoju pomp Boscha. W ciągu następnych lat zastąpiła ona całkowicie pompę rolkowo-komorową.
Pierwsze elektryczne pompy paliwa, zasilające niezawodnie układ wtryskowy, były instalowane z dala od zbiornika, wpięte w przewód doprowadzający paliwo (pompy liniowe, tzw. "in-line"). Obecnie jednak większość pomp jest montowana wewnątrz zbiornika paliwa (pompy „in-tank“). Nowoczesne moduły zasilania paliwem, stosowane jako integralna część zbiornika, obejmują oprócz pompy elektrycznej także filtr paliwa, regulator ciśnienia paliwa i czujnik poziomu paliwa. Również w przypadku silników Diesla, elektryczne pompy paliwa stały się obecnie standardem.
Zestawy naprawcze do łatwej i skutecznej naprawy pomp
Bosch stale modernizuje pompy paliwa w celu uzyskania trwalszych, wydajniejszych i mniejszych zespołów. Dziś firma oferuje szeroką gamę produktów, która obejmuje ponad 450 modułów do montażu w zbiorniku, 60 zestawów z pompą paliwa oraz 120 pomp paliwa. Zaostrzone procedury testowe i kontrole jakości zapewniają wysoką moc i niezawodność oraz długą trwałość pomp paliwa Bosch. Oprócz zespołów na oryginalne wyposażenie, dostępne są również oryginalne części dla warsztatów samochodowych i odpowiednie zestawy naprawcze do szybkich i prostych napraw.
Niezależnie od warunków pracy, elektryczna pompa paliwa musi dostarczać do silnika wystarczająco dużo paliwa, aby uzyskać wymagane ciśnienie wtrysku. Ponadto elektryczna pompa jest coraz częściej wykorzystywana jako pompa wstępnego zasilania w nowoczesnych układach wtrysku bezpośredniego silników benzynowych i Diesla. Bosch oferuje również rozwiązania dla instalacji o wyrafinowanych kształtach zbiorników – na przykład zbiorniki dwukomorowe (tzw. siodłowe) lub zbiorniki o dużej powierzchni. Te pompy paliwa zapewniają natężenie przepływu paliwa w zakresie od 60 do 200 l/h przy napięciu znamionowym i ciśnienie w układzie paliwowym między 300 a 450 kPa (3 – 4,5 bar). Ponadto pompy i moduły paliwa Bosch gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy, dzięki różnorodnym zabezpieczeniom, takim jak zawory odcinające paliwo przy dachowaniu lub ograniczniki ciśnienia.
Komentarze (0)