Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  15.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

6 perspektyw na filtrację oleju silnikowego
Strona 1 z 2

Olej silnikowy - obok opon czy żarówek - jest jednym z tych elementów, o których sprawdzaniu i wymianie pamięta chyba każdy kierowca oraz jednym z niewielu elementów, do których wymiany mechanik nie musi długo namawiać klienta. Są jednak sytuacje, czy silniki, w których należy zwrócić szczególną uwagę na filtrację oleju, a wręcz namawiać klienta do skracania interwałów wymiany oleju zalecanych przez producenta pojazdu. 

1. Filtracja oleju kontra oleje longlife

Czasami klient może myśleć, że skoro zainwestował w dobry olej longlife, to wystarczy dolewać go bez (o zgrozo!) wymiany filtra, lub kupić najtańszy filtr, żeby niejako „odbić” sobie koszt – bo przecież dobry olej „załatwi sprawę”. Jednak pakiet dodatków wydłużających żywotność olejów powoduje, że są one bardziej agresywne, w porównaniu do olejów półsyntetycznych i negatywnie działają na medium filtracyjne.  Dlatego tym bardziej konieczna jest inwestycja w wysokiej jakości filtr zawierający medium odporne na działanie agresywnych olejów hydrosyntetycznych. 

W filtrach Hengst zastosowano nowoczesne, wieloskładnikowe i w pełni syntetyczne media filtracyjne, zwiększające dwukrotnie zdolność do pochłaniania zanieczyszczeń i dziesięciokrotnie usprawniające stopień separacji cząstek. Optymalizacja powierzchni filtracyjnej zapewnia wysoką chłonność przy niskim oporze przepływu, co wydłuża czas eksploatacji filtra. Tylko wysokiej jakości filtr oleju wytrzyma temperaturę do 160°C, przy jednoczesnym wykazaniu odporności na ciśnienie statyczne do 20 bar. Zastosowanie medium filtracyjnego o podwyższonej odporności na agresywne działanie olejów syntetycznych zapewnia prawidłową pracę filtra w całym okresie międzyserwisowym. 

2. Filtracja oleju przez filtry przykręcane od góry

Żeby porównać dwa filtry trzeba by je przeciąć i rozciągnąć na stole materiał filtrujący. Dopiero wtedy „gołym okiem” można zobaczyć różnicę - im dłuższa bibuła filtracyjna, tym większa powierzchnia oczyszczania krążących w oleju cząsteczek. Innym kluczowym elementem wpływającym na jakość filtra jest materiał, z którego wykonana jest membrana - fachowo zwana zaworem przeciw zwrotnym. To ona odpowiada za zatrzymanie oleju w filtrze podczas postoju, żeby nie uruchamiać silnika „na sucho” szczególnie, kiedy filtr jest przykręcany od góry (np. w silnikach VAG 1.2, 1.4 TSI). W filtrach Hengst zawór wykonany jest z tworzywa silikonowego, dzięki czemu mamy gwarancję, że przy wyłączonym silniku olej nie odpływa z puszki filtra, a podczas kolejnego uruchomienia zapewnione jest natychmiastowe smarowanie.

3. Filtracja oleju kontra rozrząd łańcuchowy 

Prawidłowe napięcie łańcucha w układzie napędu rozrządu zależne jest od odpowiedniego ciśnienia oleju. Niewłaściwa filtracja oleju i przez to jego niewłaściwe ciśnienie prowadzi do skokowego napinania łańcucha rozrządu, co niesie za sobą ryzyko zerwania łańcucha rozrządu. Mechanicy dobrze wiedzą, które silniki nie wytrzymują zalecanego przez producenta interwału wymiany oleju. Czasami skutkuje to „tylko” przepalaniem oleju, a czasami prowadzi do szybkiego zapchania kanałów olejowych, zatarcia panewek i problemów z utrzymaniem właściwego ciśnienia oleju, co z kolei prowadzi do szybkiej awarii układu napędu rozrządu i w efekcie do kosztownego remontu silnika. Jeśli napotkasz klienta, który uważa, że nigdy nie będzie musiał wymieniać łańcuchowego napędu rozrządu, to uczul go, że pomijając zasadność/prawdziwość tej tezy, powinien skrócić interwały wymian (wysokiej jakości) oleju i filtra. 

4. Filtracja oleju a system start-stop

Wprowadzenie do samochodów systemu start-stop wymogło na konstruktorach układów filtracyjnych przygotowanie filtrów, maksymalnie ograniczających odpływ oleju z filtra po wyłączeniu silnika. Dla przykładu, firma Hengst stworzyła odporne na agresywne, zawarte w oleju składniki, czy wysokie temperatury filtry, z medium filtracyjnym z mieszaniny znacznie trwalszych włókien celulozowych i poliestrowych, które zapewniają niezwykle precyzyjną separację wody z oleju i niezawodne funkcjonowanie nawet przy typowych dla samochodów z systemem start-stop skokach ciśnienia oleju. Przy zastosowaniu systemu start-stop niezmiernie ważne jest zapewnienie szybkiej „pompowalności” oleju do górnych stref silnika. Jednym z czynników wspomagających stałe smarowanie przy wielokrotnych, następujących często po sobie cyklach zatrzymania i uruchamiania silnika jest zastosowanie wysokiej jakości filtrów oleju dedykowanych dla konkretnego silnika.

5. Filtracja oleju w kontekście eksploatacji pojazdu

Jazda w dalekie trasy jest na ogół mniej obciążająca dla silnika niż jazda po mieście – szczególnie jeśli dotyczy np. kuriera, taksówkarza, służb miejskich czy dostawcy pizzy. Często to właśnie niedogrzany silnik samochodu eksploatowanego na krótkich dystansach, okazuje się najmniej odporny na ponadnormatywne zużycie oleju. Warto przekonywać takich klientów do skracania interwału i do wymiany oleju wraz z filtrem co (maksymalnie) 15 tysięcy kilometrów przebiegu. W skali roku taki wydatek nie zrujnuje budżetu klienta, ale zdecydowanie zmniejszy zużycie oleju oraz pozytywnie wpłynie na stan łańcucha rozrządu oraz turbiny. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony