Przypalenia spowodowane przez zwarcie na złączach (na górze) i przy regulatorze (z lewej i z prawej). Fot. Mahle
Jeżeli zaświeci się kontrolka ładowania akumulatora pojazdu, jest to zawsze wyraźny znak wystąpienia usterki zasilania. Możliwą przyczyną jest to, że alternator nie dostarcza już prądu. Jeżeli komunikaty o błędach pojawiają się bezpośrednio po naprawie w obszarze alternatora, przyczyną problemu może być niewłaściwie przeprowadzona wymiana lub naprawa.
Najczęstsze źródła błędów:
- Jeżeli obwód nie zostanie przerwany podczas montażu nowego alternatora, a kabel dodatni (B+) dotknie na przykład obudowy regulatora, może to doprowadzić do zwarcia i całkowitego uszkodzenia alternatora.
- Jeśli podczas podłączania nowego alternatora zaciski kablowe D+ i B+ zostaną zamienione, diody wzbudzenia i regulator napięcia mogą zostać uszkodzone podczas pracy.
- Jeśli akumulator zostanie odłączony podczas pracy silnika, diody wzbudzenia mogą zostać uszkodzone lub zniszczone wskutek zbyt wysokich wartości prądu.
Długotrwała praca przy granicznych wartościach termicznych i/lub mechanicznych alternatora (np. z powodu mocno zabrudzonej płyty diod, niewystarczającego dopływu powietrza chłodzącego lub dużego obciążenia przy niskiej prędkości obrotowej) może prowadzić do uszkodzenia alternatora.
Oznaczenie zacisków generatora: W = sygnał prędkości obrotowej, D+ = kontrolka ładowania i B+ = plus akumulatora
WAŻNE! Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac związanych z alternatorem należy rozłączyć obwód (odłączyć kabel masy akumulatora!). Podczas demontażu zalecane jest również oznaczenie złączy i kabli, aby zapobiec pomyłkowej zamianie.
Komentarze (0)