Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  06.02.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Blue Print. Wymiana sprzęgła w MINI. Benzyna 1,6

Od wprowadzenia na rynek w roku 1999 model BMW MINI był oferowany z różnymi silnikami pochodzącymi od różnych producentów samochodów. Dotyczyło to wersji benzynowych, wysokoprężnych, hybrydowych oraz elektrycznych. Opisywany model, MINI One Countryman, został wyposażony w pochodzący z Grupy PSA, popularny silnik benzynowy 1,6 litra, który można znaleźć w wielu modelach marek Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall oraz BMW. Samochód został oddany do warsztatu na coroczny przegląd. Właściciel skarżył się, że sprzęgło zaczyna się ślizgać.

Po wprowadzeniu samochodu do warsztatu i umieszczeniu na podnośniku uniesiono maskę silnika i odłączono akumulator. Znajduje się ona przed nadkolem pod osłoną poniżej przedniej szyby. Zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia został odkręcony i przesunięty na bok. Następnie zdemontowano osłonę bezpieczników oraz podporę sterownika silnika ECU. Kolejnym krokiem było zdemontowanie rury dolotu powietrza oraz plastikowej rurki pompy próżniowej. Po zdemontowaniu tych elementów uzyskano dostęp do linek zmiany biegów. Po odkręceniu mocowań linek można było je wyczepić z wybieraków zmiany biegów. Bardzo ważną czynnością jest odpięcie przewodu włącznika światła cofania. Odpięty przewód należy odpowiednio zabezpieczyć, tak by nie przeszkadzał przy dalszych pracach.

Zlokalizowane w górnej części śruby mocujące obudowę sprzęgła należy odkręcić, wcześniej zapamiętując umiejscowienie każdej z nich. Teraz po podparciu silnika i skrzyni biegów odpowiednim podnośnikiem lub kobyłką można wykręcić śruby mocujące skrzynię biegów.

Po podniesieniu pojazdu należy zdemontować koła, a następnie odkręcić z piast zabezpieczające nakrętki półosi napędowych. Wtedy możliwe są różne sposoby przeprowadzenia wymiany sprzęgła. Można wyciągnąć całą skrzynię biegów, ale w tym celu należy zdemontować przednią ramę pomocniczą, przekładnię kierowniczą oraz przednie wahacze zawieszenia. Jednakże dostępna jest wystarczająca ilość miejsca do odsunięcia skrzyni biegów od silnika, co umożliwia wymianę sprzęgła bez całkowitego wyciągania skrzyni biegów. W przypadku naprawianego MINI wybrano właśnie tę drugą opcję.

Najpierw odkręcono korek spustowy oleju i spuszczono olej. Kolejnym krokiem było odkręcenie od zwrotnic sworzni wahacza, dzięki czemu uzyskano wystarczająco dużo luzu, by przy pomocy odpowiedniej dźwigni wysunąć ze skrzyni biegów obydwie półosie napędowe. Wtedy możliwe jest wymontowanie z piast kół półosi napędowych.

Następnie odkręcono i bezpiecznie podwieszono rozrusznik. Podobnie jak siłownik sprzęgła i przewód hydrauliczny przyczepiony do górnej części przekładni. Przed wykręceniem ostatnich śrub obudowy sprzęgła należy odłączyć wtyczkę czujnika biegu jałowego oraz odczepić wiązkę przewodów.

Po podparciu skrzyni biegów odkręcono śruby poduszek mocujących, a następnie pozostałe śruby obudowy sprzęgła. Skrzynia biegów została oddzielona od silnika, tak by uzyskać wystarczający dostęp do sprzęgła. Odkręcono sześć śrub mocujących docisk, a następnie tarczę sprzęgła, którą poddano sprawdzeniu. Tarcza sprzęgła pracowała w ciężkich warunkach, czego dowodem były liczne przegrzania i pęknięcia na powierzchni współpracy koła zamachowego i tarczy sprzęgła. Z tego powodu podjęto decyzję o montażu składającego się z trzech elementów sprzęgła oraz o wymianie koła zamachowego. Zdemontowano koło zamachowe, zostawiając pierścień impulsowy. Pierścień impulsowy jest podtrzymywany jedynie przez koło zamachowe.

Zdemontowane zostało łożysko wyciskowe, a powierzchnia ślizgowa tulejki prowadzącej została skontrolowana pod kątem zużycia i lekko posmarowana przed zamontowaniem nowego łożyska wyciskowego. Nowe koło zamachowe zostało zamontowane przy użyciu nowych śrub, które dokręcono momentem zalecanym przez producenta. Następnie zamontowano nową tarczę sprzęgła oraz docisk.

Skrzynia biegów została umieszczona we właściwej pozycji względem silnika, a następnie dokręcona, podobnie jak wszystkie elementy, które wcześniej zostały zdemontowane. Przed montażem półosi sprawdzone zostały uszczelniacze, a do dokręcenia tych pierwszych użyto nowych nakrętek zabezpieczających. Następnie skrzynia została napełniona świeżym olejem przez otwór kontrolny zlokalizowany w tylnej części przekładni, blisko prawej półosi napędowej.

Profilaktycznie wymieniono siłownik sprzęgła, z którego usunięto powietrze przy pomocy ciśnieniowego urządzenia do odpowietrzania. Samochód został opuszczony, dokręcono nowe śruby piast i założono koła. Zamontowano również wszystkie elementy w górnej części skrzyni biegów oraz podłączono akumulator. Przed wydaniem samochodu jego właścicielowi przeprowadzono jazdę próbną w celu potwierdzenia płynnego działania sprzęgła. 

Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.blue-print.com

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony