Nowy układ stabilizacji toru jazdy dla motocykli (MSC) firmy Bosch wspomaga kierowcę przy silnym hamowaniu na zakrętach, obniżając zagrożenie w wielu sytuacjach krytycznych.
Gdy kierowca zbyt mocno przyspieszy lub zahamuje, układ MSC zredukuje ciśnienie hamowania lub moc silnika.
- Dzięki układowi MSC nawet najostrzejsze zakręty są bezpieczniejsze – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.
Układ zadebiutował na rynku pod koniec 2013 roku, a już 16 stycznia br. nagrodził go największy automobilklub w Niemczech – ADAC, przyznając technologii nagrodę Gelber Engel (Żółty Anioł) w kategorii „Innowacje i środowisko”. Jest to już drugi Żółty Anioł dla technologii bezpieczeństwa firmy Bosch. W roku 2010 ADAC uhonorował tą nagrodą 9. generację układów ABS.
Układ MSC firmy Bosch wspiera motocyklistę podczas hamowania, przyspieszania, jazdy na wprost oraz na zakrętach. Kierowca asekurowany jest również również w sytuacjach, w których motocykl jest mocno pochylony, oczywiście w granicach możliwości wyznaczonych przez prawa fizyki. W tym celu specjaliści ośrodka badawczo-rozwojowego do spraw bezpieczeństwa pojazdów jednośladowych rozszerzyli aktualny układ ABS o moduł z czujnikami, który z częstotliwością ponad 100 razy na sekundę mierzy lub oblicza położenie kątowe i nachylenie motocykla. Umożliwia to błyskawiczne dostosowanie ciśnienia hamowania, rozdziału sił hamowania oraz momentu obrotowego silnika – niezależnie od tego, czy kierowca pojedzie zbyt brawurowo, czy zakręt okaże się zbyt ostry.
- MCS to ESP dla motocykli – wyjaśnia Steiger.
Układ stabilizacji toru jazdy firmy Bosch przeznaczony jest głównie dla klasy wyższej motocykli produkowanych w Europie, Japonii oraz USA.
Komentarze (0)