Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  19.10.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Brak wysprzęglania i zaskakująca przyczyna. Na przykładzie Octavii 1.9 TDI 130KM

Opisywany w treści artykuły przypadek daje oznaki nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Analizując dokładnie temat znajdujemy kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o nr 600 0013 00.

Na przykładzie Skoda Octavia I 1.9TDI 130 KM, ASZ
Wszystkie 6 biegowe skrzynie, ułożone poprzecznie

Objawy

  • Brak problemów z tłumieniem drgań DKZ pracuje cicho

  • Po wciśnięciu pedału sprzęgła dojeżdżając np. do. świateł, samochód zaczyna sam jechać

  • Efekt ewidentnego nie wysprzęglania

  • Układ hydrauliczny sprawny, brak wycieków, siłownik bez zastrzeżeń

  • Nowa pompka sprzęgła

  • Sprzęgło zaczyna przenosić moment obrotowy za wcześnie (w innym punkcie niż wcześniej)

  • Po zgaszeniu i uruchomieniu silnika sytuacja wraca do normy

Weryfikacja

Na podstawie takich objawów pierwsze podejrzenie warsztatu pada na DKZ. Dlaczego? Gdyż ta referencja ma bardzo duży w porównaniu do innych luz osiowy, tzn. że masę wtórną można osunąć po osi od masy pierwotnej o kilkanaście milimetrów. Luz ten nie ma negatywnych konsekwencji i nie ma potrzeby go weryfikować, o ile nie mamy do czynienia z uszkodzeniem, wyeksploatowaniem kiedy masa wtórna uderza o masę pierwotną. Wewnątrz pudełka znajdziemy informację, że DKZ o nr 415 0654 10, który jest składnikiem wspominanego zestawu sprzęgła, posiada znaczący luz kołyskowy i jest koniecznym elementem konstrukcji.

Rozwiązanie problemu

Po ponownym zdjęci skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji, stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny. Skąd problem ze sprzęgłem?: otóż wałek sprzęgłowy kiedy wciskamy pedał sprzęgła w trakcie dojeżdżania do świateł przesuwał się powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych skutkując transferem monomeru obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego stanowczo rekomendujemy kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek, powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem!

W skrzyni biegów np. FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta jesteśmy w stanie stwierdzić czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.

Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Zrób to sam 2 ponad rok temu Sharan odwieczny problem łozysko wybija obudowę skrzyni biegów podkładki chwilę pomagają ale najlepiej dotoczyć tuleje która będzie miała większy kołnierz i osadzić łożysko
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ qwert 1 ponad rok temu Dopuszczalny luz kołyskowy przy łożysku ślizgowym wynosi 2,9 mm a nie kilkanaście mm.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony