Zadaniem cewki zapłonowej jest generowanie odpowiednio silnych, wysokonapięciowych impulsów elektrycznych, kierowanych następnie do rozdzielacza zapłonu lub bezpośrednio do świecy.
W katalogu produktów Sentech znaleźć można cewki dostosowane do różnych rodzajów systemów zapłonowych, a więc ich warianty:
- ołówkowe (pojedyncze, montowane bezpośrednio na świecę),
- zespolone (łączone przewodami),
- szeregowe/blokowe (kilka jednakowych cewek we wspólnym module).
Firmowy asortyment tych produktów obejmuje również rzadko dzisiaj spotykane cewki kielichowe lub przeznaczone do współpracy z rozdzielaczami w starszych typach pojazdów.
Uszkodzenie cewki zapłonowej objawia się:
- problemami z uruchomieniem silnika,
- przerwami w zapłonie,
- pogorszeniem osiągów pojazdu.
Poza tym elektroniczny sterownik silnika sygnalizuje usterki cewek poprzez:
- włączenie lampki kontrolnej i wyświetlenie kodu błędu,
- zmianę zarządzania silnikiem na tryb awaryjny.
Diagnozowanie
Co 80 tysięcy kilometrów przebiegu pojazdu cewka wymaga kontroli stanu technicznego metodą pomiaru rezystancji i ewentualnej wymiany. Cewki zapłonowe Sentech, zanim trafią do odbiorcy, sprawdzane są w laboratorium na stanowisku pomiaru rezystancji oraz na innych stanowiskach, gdzie bada się odporność na czynniki chemiczne, wytrzymałość i szczelność obudowy. Na rynek trafiają więc wyłącznie produkty niezawodne w najbardziej ekstremalnych warunkach, całkowicie szczelne, odporne na wysoką temperaturę oraz na różne związki chemiczne.
Prawidłowy montaż
Standardowe jego zasady i procedury są następujące:
- wszystkie czynności należy wykonywać na zimnym silniku i przy wyłączonym zapłonie,
- najpierw mocuje się nową cewkę w miejscu wymontowanej starej, a następnie podłącza do niej przewody wysokiego i niskiego napięcia zgodnie z oznaczeniami zacisków,
- po zakończeniu wymiany należy uruchomić silnik, by sprawdzić równomierność
jego pracy.
W nowoczesnych systemach sterujących może po tej operacji pojawić się sygnał usterki wymagający wykasowania z pamięci sterownika.
O cewki zapłonowe Sentech można pytać w dobrych hurtowniach motoryzacyjnych.
Komentarze (0)