Zdjęcie poglądowe, stanowi ilustrację do artykułu
Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi „3” i „4” a dolną rolką prowadzącą! Ugięcie paska zębatego nie może być większe niż 1 cm (fot. 14). Oznaczenia pomocnicze na pasku rozrzą- du muszą się pokrywać z oznaczeniami GMP na kołach zębatych wałków rozrządu i tylną osłoną paska rozrządu (fot. 15 i 16).
3. Krzywkę dolnej rolki prowadzącej za pomocą klucza napinającego MKM-6038 lub szczypiec do pompy wody obrócić w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara, aż górna część krzywki znajdzie się w pozycji godziny 2-giej (fot. 17).
4. Obrócić krzywkę górnej rolki prowadzącej za pomocą klucza napinającego MKM-6038 lub szczy- piec do pompy wody w przeciwnym kierunku do obrotów wskazówek zegara, aż górna część krzywki znajdzie się w pozycji godziny 11-tej (fot. 18).
5. Poluzować nakrętkę rolki napinającej paska rozrządu i obrócić rolkę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara za pomocą imbusa 5 mm, aż oznaczenie na krzywce znajdzie się ok. 1 mm powyżej górnego brzegu znaku regulacji (fot. 19). Dokręcić nakrętkę rolki napinającej.
6. Zdemontować blokadę wału korbowego z wału korbowego, klin i przyrządy ustalające wałków rozrządu.
7. Obrócić dwukrotnie wałem korbowym zgodnie z kierunkiem pracy silnika i ponownie ustawić silnik w położeniu GMP; następnie zamontować blokadę wału korbowego OE (KM-800-10). Ozna- czenia pomocnicze na pasku rozrządu nie będą się pokrywać z oznaczeniami na kołach zębatych wałków rozrządu po jednym lub większej liczbie obrotów silnika. Oznaczenia pomocnicze służą tylko do montażu.
8. Naprężenie paska rozrządu należy teraz wyregulować. Zamocować przyrząd regulacyjny wałków rozrządu OE (KM-800-20) na koła zębate wałków rozrządu „3” i „4.” Oznaczenia są przed oznacze- niami na przyrządzie regulacyjnym OE (KM-800-20) (tj. przed punktem GMP).
9. Obrócić krzywkę dolnej rolki prowadzącej w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (w lewo) za pomocą klucza napinającego OE (MKM-6038) lub szczypiec do pompy wody (fot. 10), aż górna część zderzaka będzie na pozycji ok. godziny 12-tej i oznaczenia na kołach zębatych wałków rozrządu i przyrządu regulacyjnego OE (KM-800-20) wyrównają się (fot. 20). Dokręcić śru- bę dolnej rolki prowadzącej momentem 40 Nm. Koła zębate wałków rozrządu „3” i „4” muszą być precyzyjnie ustawione przed regulacją kół rozrządu „1” i „2”.
10. Zdemontować przyrząd regulacyjny umieścić go na kołach zębatych wałka rozrządu „1” i „2”. Oznaczenia są przed oznaczeniami na przyrządzie regulacyjnym OE (KM-800-20) (tj. przed punk- tem GMP).
11. Obrócić krzywkę górnej rolki prowadzącej w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (w lewo) za pomocą klucza napinającego OE (MKM-6038) lub szczypiec do pompy wody (fot. 21), aż górna część zderzaka będzie na pozycji ok. godziny 9-tej i oznaczenia na kołach zębatych wał- ków rozrządu i przyrządu regulacyjnego OE (KM-800-20) wyrównają się (fot. 22). Dokręcić śrubę górnej rolki prowadzącej momentem 40 Nm.
12. Odkręcić nakrętkę rolki napinającej paska rozrządu i obrócić go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara za pomocą imbusa 5 mm, aż oznaczenie na krzywce znajdzie się ok. 3-4 mm powyżej środka znacznika regulacji (fot. 23). Dokręcić nakrętkę napinacza z momentem 20 Nm.
13. Zdemontować przyrządy regulacyjne i blokady.
14. Obrócić dwukrotnie wałem korbowym zgodnie z kierunkiem pracy silnika i ponownie ustawić silnik w położeniu GMP; następnie zamontować blokadę wału korbowego OE (KM-800-10). Spraw- dzić ustawienie wszystkich wałków rozrządu.
15. Zamocować przyrząd regulacyjny wałków rozrządu OE (KM-800-20) na koła zębate wałków rozrządu „3” i „4.” Oznaczenia na kołach zębatych i oznaczenia na przyrządzie regulacyjnym OE (KM-800-20) są wyrównane (fot. 20). Jeżeli oznaczenia nie są wyrównane, należy ponownie je ustawić jak w punkcie 9.
16. Zamocować przyrząd regulacyjny wałków rozrządu OE (KM-800-20) na koła zębate wałków rozrządu „1” i „2.” Oznaczenia na kołach zębatych i oznaczenia na przyrządzie regulacyjnym OE (KM-800-20) są wyrównane (fot. 22). Jeżeli oznaczenia nie są wyrównane, należy ponownie je ustawić jak w punkcie 11.
17. Zdemontować przyrządy regulacyjne i blokady.
18. Montaż i kompletację przeprowadzić w kolejności odwrotnej do demontażu.
Momenty dokręcenia:
Koło pompy wody 8 Nm + 30° + 30°
Koło pompy wspomagania 20 Nm + 30° + 15° Osłona paska rozrządu 8 Nm
19. Odnotować wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce i umieść ją w komorze silnika. (fot. nowej naklejki).
Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.
Komentarze (1)