Udział zespołów elektronicznych w nowoczesnych pojazdach stale wzrasta. Ma to związek między innymi z wymogami prawnymi, np. w zakresie redukcji emisji spalin i zużycia paliwa. Coraz częściej składniki elektroniczne są również używane w celu zwiększenia komfortu jazdy oraz aktywnego i biernego bezpieczeństwa. Do tej grupy zaliczymy czujnik pedału gazu. Poniższe informacje pokrótce przedstawiają budowę, działanie, skutki awarii i diagnostykę czujnika pedału gazu.
Budowa
W nowoczesnej motoryzacji coraz częściej zastosowanie znajdują czujniki bezstykowe, działające na zasadzie indukcyjnej. Czujnik pedału gazu składa się z podstawy (stojana) zawierającej cewkę wzbudzenia, cewki odbiorcze, elektroniczny zespół przeliczający oraz wirnik, który jest wykonany z co najmniej jednego zamkniętego obwodu o określonej geometrii.
Działanie
W wyniku przyłożenia do cewki nadawczej napięcia zmiennego wytwarzane jest pole magnetyczne, które indukuje napięcie w cewkach odbiorczych. W obwodach wirnika indukowany jest również prąd, który wywiera wpływ na wzbudzane pole. W zależności od położenia wirnika w stosunku do cewek odbiorczych w podstawie powstają zmiany napięcia o określonej amplitudzie. Poddawane są one obróbce w zespole elektronicznym i następnie przesyłane do modułu sterującego w postaci napięcia stałego. Moduł przetwarza taki sygnał i przesyła odpowiedni impuls np. do nastawnika przepustnicy. Charakterystyka tego sygnału napięciowego zależna jest od sposobu naciskania pedału gazu.
Objawy awarii:
1. Zapala się lampka kontrolna silnika.
2. Silnik przechodzi w awaryjny tryb pracy.
3. Samochód nie reaguje na poruszanie pedałem gazu.
4. Silnik pracuje tylko na podwyższonych obrotach biegu jałowego.
Przyczyny awarii:
1. Uszkodzenie przewodów lub przyłączeń czujnika pedału gazu.
2. Brak napięcia zasilania lub połączenia z masą.
3. Uszkodzenie części elektronicznej w czujniku.
Wykrywanie usterek:
1. Odczytanie pamięci kodów błędów.
2. Kontrola wzrokowa czujnika pedału gazu pod kątem uszkodzeń.
3. Kontrola wzrokowa ważnych przyłączeń elektrycznych i przewodów pod kątem właściwego umocowania oraz uszkodzeń.
4. Badanie czujnika przy pomocy oscyloskopu i miernika uniwersalnego.
Autorem porady jest Adam Klimek, TEAM TOTAL.
Komentarze (4)