Ten czujnik temperatury jest zlokalizowany w układzie wydechowym przed filtrem cząstek stałych. Jego zadaniem jest pomiar w tym miejscu temperatury spalin. W oparciu o kombinację sygnałów przesyłanych przez przepływomierz powietrza oraz czujniki temperatury i ciśnienia spalin sterownik silnika ECU może wyliczyć ilość sadzy zgromadzonej we filtrze cząstek stałych. Pomiary wykonywane przez czujnik temperatury spalin wykorzystywane są również do ochrony filtra cząstek stałych przed działaniem nadmiernych temperatur spalin.
Przyczyny usterek
Czujnik temperatury spalin pracuje w bardzo trudnych warunkach. Jest ciągle narażony na działanie bardzo wysokich temperatur, wody, zanieczyszczeń drogowych oraz nadmiernych drgań, które są najbardziej szkodliwym czynnikiem. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia czujnika lub jego okablowania, do sterownika silnika dostarczany jest nieprecyzyjny sygnał.
Niewłaściwe działanie czujnika temperatury spalin może powodować, że sterownik silnika - jako zabezpieczenie przed potencjalnymi dalszymi uszkodzeniami - będzie uruchamiał regenerację filtra cząstek stałych - w oparciu o przejechany dystans lub czas pracy jednostki napędowej.
Niemniej jednak, ta metoda nie sprawdza się na dłuższą metę i po z góry określanej liczbie cykli na desce rozdzielczej zapala się kontrolka filtra cząstek stałych, a następnie kontrolka świec żarowych. Jest to wyraźna informacja dla kierowcy o konieczności przeprowadzenia naprawy pojazdu.
Artykuł nadesłany
Komentarze (0)