Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  31.07.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Diagnozować, by naprawić zawieszenie – a za chwilę także przewidywać degradację

Urwany tłumik zimą? Niby drobiazg, ale wizyta u specjalistów od układów wydechowych stanowi okazję, by klient usłyszał: ten, a ten element układu zawieszenia ma (już) dość!

Strona 3 z 3

Zaczęliśmy od wspomnienia przyjaznej dla użytkujących samochody platformy cyfrowej. Narzędzia do wykrywania „ukrytych” problemów i wszelkich nieprawidłowości, zanim wystąpi usterka. By zawczasu podjąć działania prewencyjne, by zidentyfikować wszelkie problemy (kody błędów) i nieprawidłowości z wyprzedzeniem. Czy na poziomie układu zawieszenia doczekamy się podobnej funkcjonalności w standardzie fabrycznym? Wiele na to wskazuje, gdy śledzić wysiłek integratorów i dostawców kluczowych podzespołów. Wszak jedną z podstawowych cech mobilności niedalekiej przyszłości, acz do zaimplementowania już dziś, jest przewidywanie. 

Skoro coraz to wyższy stopień autonomicznej jazdy, to i coraz wyższy poziom integracji rozlicznych sygnałów cyfrowych, które na bieżąco przetwarzane można zaprzęgnąć, by zawieszenie zawczasu zareagowało na przysłowiową dziurę w jezdni. Przykładowo, inżynierowie ZF wykorzystują najnowocześniejszą technologię kamer do identyfikacji i analizy stanu nawierzchni. Namnażające się informacje wyjściowe (Big Data) w jednostkach czasu wymagają oczywiście analizy danych z użyciem procesorów o dużej mocy obliczeniowej, by w odpowiednim ułamku sekundy wygenerować sygnał do czujników gwarantujących komunikowanie o niechybnej potrzebie przygotowania układu zawieszenia. Wszystko oczywiście po to, by podróż przebiegała bardziej komfortowo, by eliminować ryzyko niebezpiecznych sytuacji. 

Sterowanie predykcyjne należy do grupy zaawansowanych metod sterowania (ang. advanced control). Predykcja (prognozowanie, działanie z wyprzedzeniem) to sterowanie systemami dynamicznymi, inaczej mówiąc: dostosowywanie adekwatnych środków w odpowiedzi na zmiany wyjściowe układu. Oczywiście przy zaangażowaniu kontrolerów i czujników nowoczesnych amortyzatorów samochodowych. Efekt? Gdy tylko przednia oś wykazała się wyczekiwaną „przezornością”, co potwierdziły odczyty danych, sygnał sterownika oblicza wymagane tłumienie i wykorzystuje te dane jako informacje „wyprzedzające” dla tylnej osi. Podobnie jest, gdy kierowca obrał kurs, ale w miarę upływu czasu zmieniły się warunki drogowe. Nagłe załamanie pogody wyczuli jednostkę sterującą, by na czas przeprowadzić docelowe ustawienie wstępne, w tym przypadku to o ciągłej kontroli zawieszenia (CDC, skrót od Continuous Damping Control). Skoro najnowocześniejsza technologia stale rejestruje wszystkie istotne zmienne i dopasowuje siłę tłumienia do zewnętrznych warunków, takich jak np. obciążenie użytkowe, to pewnie tylko czekać platformy cyfrowej do wykrywania „ukrytych” problemów, uprzedzających co kosztowniejszą degradację składowych układu zawieszenia. 

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: KYB, ZF

Artykuł ukazał się w Nowoczesnym Warsztacie

GALERIA ZDJĘĆ

Sprężyna o progresywnej charakterystyce pracy wykonana w technice Miniblock. Rozpoznamy ją po cienkich zwojach na jej końcach. Dodatkowo jest na niej oznaczenie kolorem, co sugeruje jakość OE
Odpryski, pęknięcia, wżery powierzchniowe, ogniska korozji, a wreszcie rozwulkanizowane i naderwane osłony – to dość prawdopodobna lista kontrolna uszkodzeń. Po zimie widocznych gołym okiem
Siła tłumienia będzie różna dla amortyzatorów (po lewej amortyzator Nivomat® – samopoziomujący zawieszenie w pełni automatycznie i bez dodatkowych systemów elektronicznych) czy CDC (po prawej amortyzator marki Sachs) zależnie od warunków drogowych, obciążenia użytkowego lub sposobu prowadzenia pojazdu
Amortyzatory wymieniamy, gdy stanowią przede wszystkim źródło hałasu (stuków) i ewidentnych wycieków oleju
Elementy odpowiadające za tłumienie (amortyzatory) rzadko nagle odmawiają posłuszeństwa – ich degradację można przewidzieć zawczasu. Na długo przed kontrolą w SKP. Tu porównanie zmiany współczynnika przyczepności wskutek zmiany ciśnienia w oponach
Elementy odpowiadające za tłumienie (amortyzatory) rzadko nagle odmawiają posłuszeństwa – ich degradację można przewidzieć zawczasu. Na długo przed kontrolą w SKP. Tu porównanie zmiany współczynnika przyczepności wskutek zmiany ciśnienia w oponach

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony