Zamykanie zaworu regulacyjnego może odbywać się na drodze mechanicznej za pomocą pokręteł o stałych nastawach, które sterują przesłoną bądź iglicą (DampMatic) lub też elektrycznie (zdalnie) za pomocą cewki sterowanej natężeniem prądu (DampTronic). W tym drugim przypadku otrzymujemy amortyzator umożliwiający zmianę charakterystyki w czasie rzeczywistym i dostosowanie siły tłumienia do zmiennych warunków drogowych. Warto wspomnieć, że w wielu typach amortyzatorów sportowych jest możliwość zmiany wstępnej charakterystyki amortyzatora poprzez zmianę ciśnienia gazu w przestrzeni gazowej amortyzatora bądź zbiornika dodatkowego.
- Montując amortyzator o większej sile tłumienia musimy zdawać sobie sprawę z konsekwencji takiego działania i zastanowić się, jakiego efektu oczekujemy po tej zmianie. Założenie „sztywniejszego” (o większej sile tłumienia) amortyzatora powoduje usztywnienie całego zawieszenia. Z jednej strony prowadzi to do zwiększenia przyczepności kół i poprawia stabilność ruchu pojazdu. Z drugiej strony zmniejsza komfort jazdy i może prowadzić do szybszego zużycia pozostałych elementów zawieszenia, a nawet nadwozia. Pamiętajmy jednak, że montaż źle dobranego, zbyt sztywnego amortyzatora może doprowadzić do „przesztywnienia” zawieszenia, które nie będzie w stanie odpowiednio szybko reagować na nierówności. To w konsekwencji będzie prowadzić do odrywania kół i utraty przyczepności - dodaje Andrzej Wojciech Buczek.
Komentarze (0)