Stosowanie prawidłowych procedur sprawi, że hamulce będą działać prawidłowo, a klient nie będzie się uskarżał na wibracje kierownicy lub pulsowanie pedału. Dlaczego DTV zazwyczaj pojawia się dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów na komplecie nowych tarcz? Czy pojęcie to tożsame z biciem bocznym?
Poświęcenie nieco więcej czasu podczas procesu wymiany hamulców na prawidłowe oczyszczenie i sprawdzenie bicia bocznego tarczy zmniejszy ryzyko wystąpienia DTV.
Po wymianie hamulców klienci mogą skarżyć się na drgania, hałas lub wibracje podczas jazdy. Najczęściej jest to znak, że coś złego dzieje się z układem hamulcowym. Kwestia powinna zostać sprawdzona przez mechanika, ponieważ może to być przypadek odchylenia w grubości tarcz (DTV). Jeśli usterka nie zostanie naprawiona, z czasem może przerodzić się w kolejne problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność hamowania.
Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, do której należy marka Textar, przedstawia najważniejsze wskazówki dotyczące udanej wymiany hamulców.
Co to jest DTV?
Odchylenie w grubości tarczy hamulcowej (DTV, z angielskiego Disc Thickness Variation) występuje, gdy grubość tarczy hamulcowej nie jest równa i zewnętrzna oraz wewnętrzna powierzchnie cierne tarczy nie są do siebie równoległe na całym obwodzie tarczy. Po naciśnięciu pedału hamulca powoduje to odczuwalne pulsowanie. Zjawiska można uniknąć wykonując podczas wymiany hamulców kilka prostych, ale skutecznych czynności, które w przypadku pośpiechu często są pomijane.
Podczas próby ustalenia przyczyn wibracji lub drgań DTV jest czasami mylone z biciem bocznym tarczy hamulcowej. Rzeczywiście, objawy są podobne. W obu przypadkach występują wibracje kierownicy lub pulsowanie pedału.
Bicie boczne, które po prawidłowym zamontowaniu tarczy zazwyczaj nie może przekraczać 0,07 mm (lub 0,04 mm w przypadku samochodów z bardzo czułym zawieszeniem) zwykle staje się zauważalne podczas fazy docierania hamulców. Natomiast DTV zazwyczaj pojawia się dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, ponieważ jest spowodowane niezamierzonym kontaktem między klockiem a tarczą hamulcową podczas jazdy, co prowadzi do wycierania tarczy hamulcowej. Tymczasem różnica między najcieńszym i najgrubszym punktem tarczy hamulcowej nie może przekraczać 0,015 mm, a w przypadku czułego zawieszenia 0,008 mm.
Co jest przyczyną DTV?
DTV może wynikać z niewłaściwego czyszczenia powierzchni podczas procesu wymiany hamulców. Przyczyną DTV prawdopodobnie jest uszkodzona lub nieoczyszczona piasta koła i związany z tym niepożądany szczątkowy moment hamowania.
Początkowo DTV może być odczuwane przez kierowcę jako wibracje lub drgania i wpływać na komfort jazdy. Jednak jeśli nie zostanie naprawione, może przerodzić się w poważniejsze problemy, w tym bicie boczne lub słabe odbijanie hamulców. Z czasem może to prowadzić do przegrzewania, które powoduje problemy z wydajnością, rozpuszcza smary, a nawet powoduje pękanie lub kruszenie się tarcz. Jest to oczywiście najgorszy scenariusz, ale po prostu nie warto bagatelizować tego tematu i ryzykować, ponieważ hamulce mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy samochodem.
Jak zapobiegać DTV?
Należy upewnić się, że powierzchnie styku i zacisk są wolne od brudu i rdzy, ponieważ niewystarczające oczyszczenie tych miejsc może spowodować wystąpienie drgań w układzie hamulcowym. Do czyszczenia powinno używać się szczotki drucianej lub końcówki szlifierskiej do piast kół, które pozwolą usunąć wszystkie pozostałości zanieczyszczeń z piasty. Podczas pracy trzeba uważać, by nie uszkodzić piast ani zacisków.
Po dokładnym wyczyszczeniu i sprawdzeniu piasty oraz jej okolic, czas na zamontowanie nowej tarczy hamulcowej. Po założeniu jej na piastę należy użyć czujnika zegarowego, aby sprawdzić potencjalne bicie boczne. Ważne jest upewnienie się, że bicie tarczy nie przekracza 0,07 mm, ponieważ może to mieć konsekwencje dla całego układu hamulcowego i może powodować wibracje kierownicy, a także pedału hamulca.
Rozwiązania i zapobieganie - 5 najważniejszych wskazówek
DTV występuje, gdy grubość tarczy hamulcowej nie jest równa. DTV pojawia się zwykle dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów. Może powodować dyskomfort kierowcy, w tym hałas i wibracje. Z czasem może to prowadzić do poważniejszych problemów i obniżenia skuteczności hamowania. Różnica między najcieńszym i najgrubszym punktem tarczy hamulcowej nie może przekraczać 0,015 mm, a w przypadku czułego zawieszenia 0,008 mm.
Poświęcenie nieco więcej czasu podczas procesu wymiany hamulców na prawidłowe wyczyszczenie i sprawdzenie bicia może mieć znaczący wpływ na ogólną pracę i wydajność hamulców. Chociaż w przypadku pośpiechu łatwo jest pominąć te kroki, znalezienie usterki, kiedy klient wróci ze skargą, zajmie o wiele więcej czasu.
Stosowanie prawidłowych procedur podczas każdej wymiany hamulców sprawi, że hamulce będą działać prawidłowo i skutecznie. Dzięki temu klient będzie zadowolony i nie będzie musiał ponownie pojawiać się w warsztacie z reklamacją.
Fot. TMD Friction
Komentarze (0)