Hałas lub pisk podczas hamowania to problem, z którym zmaga się wielu kierowców i mechaników. W większości samochodów osobowych może on oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia hamulców sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje jakieś inne źródło wibracji o wysokiej częstotliwości, ponieważ to właśnie one są odbierane jako pisk.
W pierwszym przypadku wystarczy wymienić klocki. W drugim – sprawa nie jest taka prosta, ponieważ nie zawsze można w sposób jednoznaczny ustalić przyczynę hałasu.
Podejrzane są zwykle następujące obszary:
- miejsce, w którym stykają się klocki i tarcze hamulcowe,
- miejsce, w którym klocek styka się z zaciskiem,
- elementy zacisku hamulcowego,
- sprężynki podtrzymujące klocek.
Diagnostykę zaczynamy oczywiście od ogólnej oceny stanu układu hamulcowego. Należy zweryfikować stan klocków i tarcz. Jeśli kwalifikują się do wymiany, najprawdopodobniej rozwiąże to problem.
Warto przyjrzeć się dokładnie wszystkim klockom. Stwierdzenie wyraźnych różnic w ich grubości może wskazywać na zapieczenie się jednego z zacisków, co zwykle prowadzi do przegrzewania się zamocowanego w nim klocka. Zapieczenie się klocka w zacisku może także spowodować zeszklenie się jego warstwy ciernej (krystalizacja powierzchni materiału klocka).
Zanieczyszczenia – wróg układu hamulcowego
W wielu przypadkach można zauważyć, że wsporniki i prowadnice zacisków są pokryte brudem, rdzą lub innymi zanieczyszczeniami, które uniemożliwiają prawidłowe przesuwanie się klocków hamulcowych do przodu i do tyłu po wciśnięciu/zwolnieniu pedału. Dokładne czyszczenie, a następnie zastosowanie odpowiedniego środka antykorozyjnego (np. Alu-Zinc) powinno rozwiązać ten problem. Dobrym pomysłem jest również nałożenie smaru silikonowego na wszelkie punkty, gdzie metal styka się z gumowymi uszczelnieniami. Ważna uwaga: nie należy używać smaru na powierzchniach zacisku, ponieważ przyciąga zanieczyszczenia, które gromadzą się tam i zapiekają.
Podsumowanie
Walka z piskami oznacza zazwyczaj albo wymianę klocków (lub klocków i tarcz), albo dokładne oczyszczenie zacisków hamulcowych i nasmarowanie odpowiednich elementów. Oczywiście do czyszczenia zacisków, tarcz i innych elementów należy używać wyłącznie sprayów/płynów opracowanych specjalnie do tego celu. Ta sama zasada dotyczy smarów. Muszą być nie tylko markowe, ale także prawidłowo dobrane i zaaplikowane. Nie wolno dopuścić do kontaktu smaru z przednią częścią (materiałem ciernym) klocków hamulcowych. Nie wolno także stosować smarów miedziowych tam, gdzie mogą mieć styczność z aluminium. Markowe smary, takie jak np. te z oferty Ferodo, są zawsze dokładnie opisane, tak aby nie pozostawić najmniejszych wątpliwości w kwestii sposobu ich stosowania. Z nakładaniem smaru nie należy przesadzać. Smary same w sobie są lepkie, więc stosowane w brudnym środowisku będą przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia, a tego przecież chcemy uniknąć.
Więcej na: ferodo.pl
Komentarze (0)