DPF, czyli filtr cząstek stałych, (ang. diesel particulate filter) stanowi element układu wydechowego, którego zadaniem jest usuwanie cząstek stałych ze spalin. Najczęściej wykorzystywaną budową filtra jest ceramiczny monolit o strukturze plastra miodu z zaślepionymi naprzemiennie kanałami, które wymuszają przepływ spalin przez porowate ścianki pokryte powłoką katalityczną.
Filtr cząstek stałych został wprowadzony przez koncerny produkujące samochody w 2006 roku, aby sprostać wymogom normy Euro 4, która określała zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz tlenków azotu.
RODZAJE WYKORZYSTYWANYCH FILTRÓW:
- Filtr DPF - tzw. suchy filtr, który wykorzystuje porowatość materiałów ceramicznych, umożliwiając skuteczne wyłapywanie sadzy
- Filtr FAP - tzw. mokry filtr, który wykorzystuje specjalny preparat zawierający substancje katalityczne, aplikowany do paliwa, dzięki czemu naturalne wypalanie nie wymaga tak wysokich temperatur, jak w filtrze DPF
- Filtr GPF - coraz częściej pojawia się w nowych autach z silnikami benzynowymi. Jest to niemal takie samo urządzenie jak DPF, ma dokładnie to samo zadanie, ale pracuje w odmiennych warunkach.
Spaliny w silnikach benzynowych mają wyższą temperaturę, a co za tym idzie, sam proces wypalania sadzy może przebiegać rzadziej, bo już w czasie normalnej eksploatacji sadza jest częściowo z filtra GPF usuwana. Dzięki temu nie trzeba specjalnych warunków, jak w przypadku DPF. Z powodzeniem GPF wypala się nawet podczas jazdy miejskiej.
- SCR - (selektywna redukcja katalityczna) to układ służący do zmiany cząstek tlenku azotu na wodę i azot (bez tlenków). Przy uzyciu roztworu AdBlue o składzie (32,5% mocznika + 67,5% oczyszczonej wody) jest wtryskiwany do katalizatora SCR, gdzie dochodzi do reakcji, która przekształca NOx do H2O i N2.
Redukcji NOx w końcowej fazie wydechu jest aż o 90% mniejsza. W wyniku reakcji powstają azot, woda i dwutlenek węgla (N2, H2O i trochę CO2).
NAJCZĘSTSZY PROBLEM Z FILTREM CZĄSTEK STAŁYCH
Problemem filtra jest jego zanieczyszczenie, wynikające z określonej pojemności zdatnej do przechwytywania cząstek stałych. Takie działanie jest naturalnym procesem, a kolejnym jej krokiem jest inicjacja poprzez komputer pokładowy jego wypalania. Problemem jest popiół powstały przy wypalaniu, który stopniowo zbiera się w filtrze powodując jego zapychanie.
Problem z filtrem cząstek stałych może również nastąpić na skutek awarii silnika lub jego osprzętu, powodując jego uszkodzenie mechaniczne lub problem z prawidłowym procesem wypalania.
NAJCZĘSTSZE OBJAWY ZAPCHANEGO FILTRA CZĄSTEK SPALIN
- spadek mocy silnika
- dużo większe zużycie paliwa
- częsty proces wypalania filtra
- znaczne podniesienie się stanu oleju silnikowego
- charakterystyczny zapach wypalania czasem odczuwalny nawet wewnątrz kabiny
- informacja wyświetlane poprzez komputer pokładowy (opcjonalnie)
JAK WYDŁUŻYĆ ŻYCIE FILTR DPF
- dbaj o dobrą kondycję silnika i układu zasilania paliwa
- dbaj o stan turbosprężarki
- używaj specjalnych olejów silnikowych przystosowanych do samochodów wyposażonych w filtr cząstek spalin
- tankuj paliwa dobrej jakości na sprawdzonych stacjach
Zapchanie filtra cząstek stałych nie wiąże się z jego wymianą! Filtr, oprócz automatycznego procesu czyszczenia, można również wypalić metodą aktywną, czyli poprzez podpięcie komputera diagnostycznego w celu wymuszenia jego wypalania. Właściciel pojazdu może również zdecydować się na czyszczenie filtra metodą hydrodynamiczną. Taka metoda polega na umieszczenie filtra w specjalnej komorze i udrożnieniu go za pomocą silnego strumienia wody z dodatkiem specjalnego środka czyszczącego. Ze względu na właściwości i dużą skuteczność taka metoda czyszczenia filtra, w sytuacji gdy samooczyszczanie nie daje pełnych efektów, jest jedną z najczęściej wybieranych metod przez użytkowników pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych.
Tekst przygotowany przez ekspertów Inter-Turbo
Komentarze (0)