Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  23.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Filtry paliwa – na co zwrócić uwagę przy montażu?

Dlaczego warto okresowo wymieniać filtr paliwa?

Przypominając klientom o okresowej wymianie filtrów – warto pamiętać o filtrze paliwa. Jest to o tyle istotne, że filtr paliwa w czasach stosowania bezpośredniego wtrysku paliwa, a więc i wysokich ciśnień, odgrywa kluczową rolę dla zapewnienia trwałości delikatnego i kosztownego układu wtryskowego. Brak okresowej wymiany filtra, szczególnie przy silniku o zapłonie samoczynnym, może powodować przedostawanie się wody do sekcji wysokiego ciśnienia.

Wówczas woda powoduje przyspieszoną degradację współpracujących części. Oszczędność kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych oprócz utrudnionego rozruchu samochodu z silnikiem diesla w zimie (co spowodowane jest zanieczyszczeniami pogarszającymi temperaturę zablokowania zimnego filtra) może także spowodować uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia czy wtryskiwaczy. Filtr paliwa warto zatem wymienić na nowy już po przejechaniu 20-30 tys. km. lub raz na rok, nawet jeśli producent sugeruje większe interwały wymiany.

Jeśli wymieniać – to jak?

Przy wymianie filtra paliwa szczególną uwagę należy zwrócić na odpowietrzenie układu. Jest to szczególnie ważne przy układzie common rail o zapłonie samoczynnym. Nie można dopuszczać do nawet krótkotrwałej pracy układu wtryskowego bez paliwa. Takie działanie może spowodować uszkodzenie wtryskiwaczy i pompy. Odpowietrzenie układu CR jest stosunkowo prostą czynnością serwisową pod warunkiem przestrzegania kilku zasad.

Nie zaleca się stosowania tzw. „samostartów” do układu dolotowego, by ułatwić rozruch. To właśnie w takiej sytuacji układ wtryskowy może ulec uszkodzeniu na skutek pracy bez oleju napędowego. W niektórych pojazdach montuje się urządzenia pomagające w odpowietrzeniu układu po wymianie filtra; takimi urządzeniami mogą być ręczne pompki umieszczone na filtrach bądź na przewodach zasilających. Jeśli mamy do czynienia z takim układem - należy przepompowywać paliwo jednocześnie luzując odpowietrzniki (na filtrze lub pompie CR) aż do uzyskania przelewania paliwa bez pęcherzyków powietrza.

W autach, w których zainstalowana jest pompa niskiego ciśnienia w zbiorniku, operacja odpowietrzenia zdaje się być odrobinę prostsza. W większości przypadków wystarczy kilkukrotne włączenie i wyłączenie zapłonu, by elektryczna pompa napełniła układ.

W czasie wymiany filtra paliwa przydatne jest także zabezpieczenie przewodów paliwowych przed opróżnieniem, co możemy osiągnąć przez zaciśnięcie ich przed demontażem filtra. Samo napełnienie filtra paliwem jest również wskazane w pojazdach bez elektrycznej pompy w zbiorniku (ograniczy to ilość powietrza w układzie).

Źle przeprowadzone odpowietrzanie może doprowadzić do zatarcia par części współpracujących we wtryskiwaczach czy łuszczeniu/opiłkowaniu pompy wysokiego ciśnienia.

Pilnowanie kilku ważnych zasad przy wymianie filtra sprawi, że wszystko powinno działać prawidłowo, a klient nie będzie wracał do warsztatu z reklamacją.

Oferta filtrów paliwa KAMOKA

Doradzając klientowi wymianę filtra paliwa, warto rozważyć ofertę KAMOKA, która obejmuje obecnie aż 156 referencji filtrów paliwa do różnych modeli aut, w tym: filtry puszkowe, filtry liniowe, wkłady filtrujące i zespoły filtrujące z czujnikami obecności wody lub podgrzewaczami paliwa. Filtry oleju napędowego w zależności od pojazdów posiadają własności higroskopijne bądź hydrofobowe. 

Zastosowanie wysokiej jakości medium filtracyjnego zapewnia niski spadek ciśnień w całym okresie eksploatacji, a tym samym gwarantuje dostarczanie ilości paliwa niezbędnej do uzyskania parametrów pracy silnika. Odpowiednio wysoki stopień filtracji zapewnia bezpieczeństwo pracy skomplikowanego układu wtryskowego. Filtry marki KAMOKA poprawnie współpracują także z biokomponentami zawartymi w paliwie.

Mateusz Bednarski
Ekspert Techniczny marki KAMOKA

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony