Fot. Schaeffler
Niezawodnie i wydajnie – tak właśnie powinien działać nowoczesny silnik. Podstawowym wymaganiem jest zapewnienie stałej temperatury pracy, nawet w nieustannie zmieniających się warunkach jazdy. Ważne jest zatem, aby elementy układu chłodzenia optymalnie ze sobą współpracowały: chłodnica, płyn chłodzący, elementy z tworzywa sztucznego, termostat i pompa wody narażone są na duże obciążenia. Opracowanie wydajnych i trwałych elementów układu chłodzenia było istotną częścią historii firmy Schaeffler i jej marki INA.
Schaeffler oferuje nie tylko rozwiązania naprawcze dla napędu rozrządu (pasowego i łańcuchowego), napędu osprzętu (FEAD) oraz układu sterowania zaworów, ale także pompy wody i moduły regulacji temperatury.
- Bycie ekspertem w zakresie podstawowych elementów napędu silnika wymaga dogłębnego poznania tych systemów. Dotyczy to zarówno znajomości zasady działania oraz optymalizacji układu chłodzenia, jak i szczegółowej wiedzy w zakresie napędu rozrządu, napędu osprzętu oraz elementów sterowania zaworów - tłumaczy Maik Evers, dyrektor Program Management Extended Products w Schaeffler Automotive Aftermarket.
Inteligentne chłodzenie silnika oszczędza paliwo i obniża emisję
Podstawowe zadanie systemu chłodzenia silnika jest stosunkowo proste. Pompa wody utrzymuje stały obieg płynu chłodzącego, co umożliwia odprowadzenie niepożądanego ciepła z silnika. Jeden termostat lub nawet kilka takich urządzeń jednocześnie, kontroluje odprowadzenie ciepła w różnych obwodach chłodzenia, zapewniając tym samym, że silnik pracuje w optymalnej temperaturze i nie dochodzi do przegrzania lub zużycia nadmiernej ilości paliwa. W celu zwiększenia wydajności silników, od kilku lat w układach chłodzenia stosuje się różnego typu unowocześnienia. Zapewniają one na przykład, że układ chłodzenia działa tylko wtedy, kiedy jest to konieczne, lub pomagają silnikowi szybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy na starcie i podczas rozgrzewania.
Sterowane pompy wody używane są przez wielu znanych producentów pojazdów. W przeciwieństwie do tradycyjnych pomp wody są one załączane tylko w razie potrzeby. Pomaga to zaoszczędzić zużycie energii oraz paliwa, co w rezultacie prowadzi do ograniczenia emisji CO2. Elektryczne pompy wody charakteryzują się możliwością precyzyjnej regulacji. Działają one całkowicie niezależnie od napędu paskowego i są zasilane prądem o natężeniu 12 V, a w przyszłości 48 V.
Zdjęcie 1: Ostatnie innowacje dotyczące chłodzenia silnika obejmują moduł regulacji temperatury zintegrowany z pompą wody.
Jako wieloletni partner przemysłu motoryzacyjnego w zakresie rozwoju, Schaeffler, razem ze swoja marką INA, przyczynił się w znacznym stopniu do rozwoju elementów chłodzenia silnika. Ponadto – w ciągu ostatnich dziesięcioleci to Schaeffler wyznaczał standardy na rynku motoryzacyjnym i stał się wzorem do naśladowania dla całego środowiska. Najnowszym przykładem siły innowacji Schaeffler jest moduł regulacji temperatury.
- System ten, opracowany w ścisłej współpracy z producentami samochodów, oferuje szereg istotnych korzyści jeśli chodzi o komfort i zużycie energii - tłumaczy Mike Evers.
Systemy chłodzenia silnika najnowszej generacji
Moduł regulacji temperatury zastępuje tradycyjne termostaty i umożliwia chłodzenie silnika “na żądanie”. Możliwe jest zarządzanie kilkoma obwodami chłodzenia jednocześnie – np. dla skrzyni biegów, systemu ogrzewania, czy oleju silnikowego. - Chłodzenie na żądanie oznacza, że w zależności od obciążenia silnika, wydajność pompy jest precyzyjnie sterowana w sposób elektroniczny - wyjaśnia Evers. Zaletą takiej inteligentnej, niezależnej od prędkości obrotowej silnika, regulacji układu chłodzenia jest to, że kierowca odczuwa znacznie wyższy poziom komfortu w porównaniu do tradycyjnych układów chłodzenia. Jest to spowodowane chociażby faktem, że kabina nagrzewa się szybciej po fazie zimnego rozruchu. Moduł regulacji temperatury steruje, przy pomocy elektronicznego termostatu, w sposób selektywny, obszarami układu chłodzenia, które wymagają obniżenia bądź też podniesienia temperatury, w zależności od obciążenia silnika. Dla przykładu, inicjuje on odcięcie przepływu płynu chłodzącego podczas fazy rozgrzewania silnika. Dzięki takiemu zabiegowi silnik osiąga właściwą temperaturę pracy dwa razy szybciej niż w przypadku tradycyjnego termostatu. Silniki wyposażone w moduł regulacji temperatury odnotowują spadek zużycia paliwa o nawet 4 procent i redukcję emisji spalin na podobnym poziomie.
Zdjęcie 2: Podczas fazy rozruchu na zimnym silniku, moduł regulacji temperatury odcina całkowicie przepływ płynu chłodzącego, dzięki czemu następuje szybsze rozgrzanie silnika do optymalnej temperatury pracy.
(1) Moduł regulacji temperatury
(2) Silnik
(3) Obwody chłodzenia silnika
Zdjęcie 3: Podczas fazy rozgrzewania, moduł regulacji temperatury załącza obieg chłodzenia, który umożliwia kontrolę przepływu płynu chłodzącego we wszystkich obszarach system chłodzenia.
(1) Moduł regulacji temperatury
(2) Silnik
(3) Obwody chłodzenia silnika
(4) Napęd rozrządu
(5) System grzewczy (jak wymiennik ciepła dla kabiny pasażera)
Wiedza i znajomość systemu
Niezależnie od tego, jaki rodzaj pompy wody INA został zastosowany – szeroka oferta ponad 700 produktów przekonuje wysoką jakością oraz niezawodnymi rozwiązaniami naprawczymi. Wiele lat doświadczenia jako dostawca produktów i systemów na pierwszy montaż wpływa znacząco także na produkty oferowane na rynku części zamiennych. Łożyska pomp dopasowane do konkretnego zastosowania, nowoczesna konstrukcja wirnika oraz najlepsze na rynku uszczelnienie mechaniczne zapewniają efektywny przepływ płynu chłodzącego i wysoką niezawodność produktu.
Komentarze (1)