Części i regeneracja

Części i regeneracja

wczoraj  13.06.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak działają czujniki temperatury spalin?

Czujnik EGTS monitoruje temperaturę kluczowych komponentów - takich jak turbosprężarka, katalizator, filtr cząstek stałych (DPF) czy układy redukcji emisji tlenków azotu. Podczas pracy układów mierzy on temperaturę gazów spalinowych i przekazuje dane do jednostki sterującej silnikiem (ECU). W ten sposób pomaga chronić podzespoły przed przegrzaniem i uszkodzeniem, zapewniając optymalne funkcjonowanie nadzorowanych elementów i części w najtrudniejszych warunkach.

NTK Vehicle Electronics oferuje 273 referencje czujników EGTS, dostępnych zarówno na rynek pierwotny (OE), jak i wtórny (AM). Pokrycie parku pojazdów w regionie EMEA wynosi obecnie około 61 milionów aut, co odpowiada 45% wszystkich pojazdów poruszających się po drogach na tym obszarze.

Czujniki temperatury spalin NTK zostały zaprojektowane z myślą o szybkim uruchomieniu po starcie silnika oraz precyzyjnym przekazywaniu danych o temperaturze gazów spalinowych do jednostki sterującej ECU. Ich konstrukcja zapewnia odporność na nadmierne wibracje i wysoką temperaturę powstającą podczas pracy silnika. Aby skutecznie mierzyć temperaturę spalin pojazdu, czujniki EGTS mogą być instalowane w różnych miejscach układu wydechowego – zgodnie z wymaganiami producenta pojazdu. Do takich lokalizacji należą miejsca przed lub za turbosprężarką, przed lub za filtrem cząstek stałych (DPF) lub katalizatorem, przed lub za systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz przed lub za zaworem recyrkulacji spalin (EGR).

Na rynku zasadniczo funkcjonują dwa typy czujników temperatury spalin (EGTS) - z pozytywnym współczynnikiem temperaturowym (PTC) oraz z negatywnym współczynnikiem temperaturowym (NTC).

Tradycyjnie czujniki NTC były uznawane za dokładniejsze narzędzia pomiarowe od jednostki PTC, jednak ich ograniczeniem była niższa odporność na bardzo wysokie temperatury. Dlatego w przeszłości do monitorowania gazów spalinowych częściej stosowano czujniki PTC. Dzięki postępowi technologicznemu NTK Vehicle Electronics opracowała nowoczesne, wysoce odporne termicznie czujniki NTC, które stanowią obecnie większość oferty marki. Jednocześnie, odpowiadając na potrzeby rynku, wprowadzone zostały udoskonalone czujniki PTC, które charakteryzują się wyższą trwałością i odpornością na obciążenia temperaturowe. Czujniki EGTS oferowane przez Niterra dostępne są w dwóch wariantach konstrukcyjnych - C-Type i E-Type, działających w szerokim zakresie temperatur – od -40°C do +900°C.

Do 2018 roku marka NTK Vehicle Electronics oferowała czujniki temperatury spalin (EGTS) z trzema różnymi długościami przewodów, z odrębnymi numerami katalogowymi dla każdej wersji. Od tego czasu wprowadzono ustandaryzowaną długość przewodu oraz jednolite numery referencyjne. Zmiana ta przyniosła szereg korzyści – dystrybutorzy i warsztaty zyskali szersze pokrycie rynku, łatwiejsze zarządzanie stanami magazynowymi oraz szybszy obrót towarem. Co istotne, nowe rozwiązanie zapewnia lepsze pokrycie rynku wtórnego niż wersje OE, przy zachowaniu tej samej, wyjątkowo wysokiej jakości.

Konserwacja i diagnostyka

Ze względu na strategiczne umiejscowienie czujnika temperatury spalin (EGTS) w układzie wydechowym pojazdu, wszelkie naprawy, wymiany lub diagnostykę tego elementu zaleca się przeprowadzać wyłącznie przez profesjonalistę, zgodnie z instrukcjami producenta. Aby prawidłowo sprawdzić działanie czujnika EGTS, należy najpierw odłączyć go od jednostki sterującej ECU, a następnie podłączyć do multimetru lub  w sposób bardziej precyzyjny do oscyloskopu. Czujnik powinien nagrzewać się wyłącznie pod wpływem ciepła generowanego przez pracujący silnik, a pomiar należy wykonać niezwłocznie, ponieważ EGTS bardzo szybko osiąga temperaturę roboczą.

Podobnie jak w przypadku wielu innych, istotnych czujników w nowoczesnych pojazdach, ewentualna usterka czujnika temperatury spalin (EGTS) zostanie wykryta przez jednostkę sterującą ECU i zasygnalizowana żółtą kontrolką „check engine” na desce rozdzielczej. Do wczesnych objawów nieprawidłowego działania EGTS należą obniżona wydajność paliwowa oraz awarie innych powiązanych komponentów, takich jak filtr cząstek stałych (DPF). Jest to szczególnie istotne, ponieważ brak możliwości regeneracji filtra, polegającej na spalaniu nagromadzonej sadzy, może prowadzić do jego zapchania, a w konsekwencji do konieczności kosztownej wymiany. Ze względu na umiejscowienie czujnika, może być również konieczne okresowe usuwanie nagromadzonych zanieczyszczeń, np. także po prostu przy użyciu suchej ściereczki.

Aby uzyskać więcej informacji na temat czujników temperatury spalin marki NTK Vehicle Electronics, odwiedź platformę TekniWiki na stronie internetowej - www.tekniwiki.com – to techniczne centrum wiedzy, które oferuje interaktywne moduły szkoleniowe oraz szczegółowe informacje na temat kluczowych komponentów silnika oraz na stronie internetowej producenta - www.ngkntk.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony