Stosowanie preparatów firmy Liqui Moly pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów powstających w codziennej pracy każdego mechanika
Katalizator odgrywa ważną rolę w układzie każdego samochodu. W przypadku jego niedrożności mogą pojawiać się problemy ze spadkiem mocy. W tym artykule specjalista z Liqui Moly dzieli się z interesującymi poradami pozwalającymi rozwiązać najpopularniejsze problemy związane z katalizatorem.
Zatkany katalizator. Objawy
Spadek mocy silnika nie zawsze musi oznaczać poważną awarię. Takie objawy są charakterystyczne zarówno dla brudnego zaworu EGR, usterki wtryskiwaczy, jak i nieszczelnego układu dolotowego. Oczywiście w silnikach wysokoprężnych winowajcą może być niedrożny filtr cząstek stałych. Co ciekawe, ten ostatni nie jest jedynym elementem układu wydechowego, który może ograniczyć moc i sprawność silnika. Dosyć częstą przypadłością jest usterka katalizatora. Może on zostać zatkany przez nagar lub uszkodzony mechanicznie z racji pracy w zbyt wysokiej temperaturze. Pojawia się ona podczas pracy silnika na ubogiej mieszance i najczęściej jest spowodowana usterką układu wtryskowego. Nadtopionego katalizatora nie da się uratować, natomiast jeżeli jest zatkany i mamy do czynienia z silnikiem o zapłonie iskrowym, można przywrócić mu pełną drożność.
Jak wyczyścić katalizator?
Liqui Moly wprowadziło do obrotu specjalny preparat do oczyszczania katalizatora w silnikach benzynowych – Catalic System Cleaner Liqui Moly nr 8931. Można go stosować w silnikach benzynowych wyposażonych w układ wtrysku bezpośredniego i starszych jednostkach zasilanych układem pośrednim.
Pierwszy preparat jest przeznaczony do zastosowań warsztatowych. Aby go użyć, zawartość opakowania należy wlać do urządzenia Liqui Moly Easy Clean nr RO51 lub w ostateczności zastosować rozpylacz warsztatowy (urządzenia używane do aplikacji zmywacza do hamulców), np. Liqui Moly nr 3316. Preparat aplikujemy do gardzieli silnika po rozłączeniu układu dolotowego. Ważne, aby miejsce aplikacji znajdowało się za turbosprężarką i przepływomierzem. Przed rozpoczęciem dozowania należy uruchomić silnik i, utrzymując obroty na poziomie około 2000/min, podawać preparat przez 2-3 sekundy. Jeżeli silnik nie będzie wykazywał tendencji do gaśnięcia, można wydłużyć ten czas. Podczas aplikacji oczyszczane są układ dolotowy, komora spalania, denko tłoka i katalizator.
Po zakończeniu procedury należy skręcić elementy układu dolotowego i wlać do paliwa preparat Liqui Moly Catalic System Clean nr 7110. Dodatek ten, oczyszczając i smarując układ wtryskowy, zabezpieczy katalizator przed ponownym szybkim zatkaniem. Kuracja oczyszczająca jest szczególnie polecana do samochodów eksploatowanych w mieście na krótkich odcinakach. To właśnie w tych pojazdach panują idealne warunki do przedwczesnego zatkania tego elementu.
Piotr Mering
Liqui Moly
Komentarze (0)