System Start-Stop to układ elektroniczny, który podczas postoju pojazdu, włącza i wyłącza silnik. Stosuje się go już od kilku lat w celu ograniczania poziomu emisji CO2 do atmosfery oraz zużycia paliwa.
Układ wyłącza silnik po zatrzymaniu auta, ustawieniu drążka w pozycji neutralnej (w przypadku manualnej skrzyni biegów) i zdjęciu nogi z pedału sprzęgła. Silnik zostaje uruchomiony po naciśnięciu pedału sprzęgła. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, system wyłącza silnik podczas postoju, a sygnał pobudzający, znajduje się pod pedałem hamulca. System ten doskonale sprawdza się podczas jazdy miejskiej oraz podczas stania w korkach.
Rozruszniki, które używane są w pojazdach z systemem Start-Stop, są zaprojektowane i skonstruowane w taki sposób, aby sprostać wielokrotnie większej liczbie rozruchów, w porównaniu z autami niewyposażonymi w to rozwiązanie. Różnice polegają m.in. na wzmocnionej konstrukcji oraz na wytrzymałości i trwałości użytych materiałów. Lepsze jakościowo mogą być elementy, które podlegają zwiększonemu zużyciu, czyli obudowa, łożyska, przekładnia planetarna, mechanizmy zazębiające, komutator, szczotki/szczotko trzymacz. Pozostałe funkcje oraz zasadnicza budowa zazwyczaj niczym się nie różnią od standardowego rozrusznika.
Dodatkowo część aut start-stop posiada jednostkę IST, która odpowiada za uruchamianie silnika już podczas jazdy - rozrusznik jest wtedy używany tylko do pierwszego rozruchu.
Rozrusznik w pojazdach wyposażonych w system Start-Stop jest ważnym elementem całości. Jego żywotność, wytrzymałość i użyteczność w dużej mierze zależy od pozostałych rozwiązań konstrukcyjnych systemu, ale także od tego, jak go używamy. Dlatego też w pewnych autach jego żywotność może być krótsza. Tam, gdzie za system start-stop odpowiada jednostka IST, nie powinno być wpływu na sam rozrusznik. Jeśli użytkownik pojazdu zauważy nietypowe zachowanie podczas włączania i wyłączania silnika, powinien udać się do serwisu mechaniki pojazdowej.
Artykuł przygotowany przez ekspertów AS-PL
Komentarze (1)