Części i regeneracja

Części i regeneracja

Artykuł sponsorowany

8 godzin temu  01.03.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Jakie są objawy wadliwego czujnika wału korbowego?

Objawy wadliwego czujnika położenia wału korbowego są łatwiejsze do zauważenia, niż mogłoby się wydawać. Poznaj niektóre z najczęstszych sygnałów, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę.

Czujnik wału korbowego jest ważnym elementem zestawu zapewniającym prawidłową pracę silnika. W tym artykule przedstawimy najczęstsze przyczyny awarii czujnika wału korbowego oraz wskażemy, dlaczego występują i jak dokonać naprawy.

Czym jest czujnik wału korbowego i do czego służy?

Czujnik wału korbowego odgrywa kluczową rolę w precyzyjnym działaniu nowoczesnych, dostrojonych silników. Odpowiada za monitorowanie położenia oraz prędkości obrotowej wału korbowego, co umożliwia jednostce sterującej silnika (ECU) dokładne wyliczanie momentu wtrysku paliwa oraz innych parametrów pracy silnika.

Precyzyjne śledzenie prędkości i położenia wału korbowego jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania czterosuwowego silnika spalinowego. Brak sygnału wejściowego z czujnika może uniemożliwić uruchomienie silnika, co czyni dane generowane przez ten czujnik kluczowym elementem procesu sterowania jednostką napędową.

Część silników, które nie są wyposażone w czujnik spalania stukowego, wykorzystuje czujnik wału korbowego do wykonywania tej samej funkcji – dowiedz się więcej na jej temat dzięki eksperckiej wiedzy firmy Delphi.

Co powoduje uszkodzenie czujnika wału korbowego?

Istnieje kilka czynników, które mogą spowodować awarię czujnika wału korbowego.

  • W czujnikach wału korbowego, które zawierają magnesy, nagromadzenie brudu na magnesie może zablokować czujnik i uniemożliwić mu odczyt obrotów silnika. 
  • Wiek czujnika wału korbowego – magnes w czujniku z czasem traci swoją siłę przyciągania, co oznacza, że staje się mniej zdolny do dostarczania dokładnych sygnałów do ECU. 
  • Wadliwe lub uszkodzone okablowanie może wpłynąć na zdolność czujnika do dokładnego wysyłania sygnałów do ECU. 
  • Uszkodzenie elementów, które monitorują czujnik wału korbowego. To zasadniczo zmyli czujnik, ponieważ uszkodzone elementy wysyłałyby mieszane sygnały, prawdopodobnie powodując wyświetlenie lampki kontrolnej silnika.

Znajdź czujniki położenia wału korbowego i wybrane części OE w katalogu online Delphi

Jakie są objawy wadliwego czujnika wału korbowego?

Pojazd, w którym zdiagnozowano wadliwy czujnik wału korbowego, może wykazywać szereg problemów z silnikiem i ogólnymi osiągami. Zwróć uwagę na następujące znaki ostrzegawcze, aby zrozumieć, co może być ich przyczyną. 

1. Świeci się kontrolka "check engine"

(Uwaga: jeśli pojazd jest wyposażony w czujnik wałka rozrządu, lampka ostrzegawcza silnika może nie pojawić się i nie ma usterki w narzędziu diagnostycznym. ECU nie wie, czy silnik konkretnie się nie uruchamia czy jest po prostu w stanie spoczynku. Sprawdź obroty, aby się upewnić. Nowsze samochody mają dwa czujniki wałka rozrządu, więc powinny być w stanie sprawdzić, czy wałek rozrządu ma problem.) 

Jeśli czujnik nie przekazuje informacji do ECU lub to, co wysyła, wydaje się niepokojące, ECU zareaguje, włączając kontrolkę silnika – wskazówkę, aby ocenić, co jest nie tak z pojazdem. Pojawienie się kontrolki silnika może być spowodowane szeregiem różnych problemów poza czujnikiem wału korbowego. Narzędzie diagnostyczne może pomóc w określeniu, czy to właśnie czujnik jest częścią, która powoduje problem.

2. Silnik ma problemy z uruchomieniem 

Czujnik wału korbowego (CKP) odpowiada za precyzyjne monitorowanie położenia i prędkości obrotowej wału korbowego podczas uruchamiania silnika. Jeśli czujnik nie jest w stanie przekazać tych danych do jednostki sterującej silnika (ECU), rozruch silnika może być niemożliwy.

W przypadku pracującego silnika problem może pozostać niezauważony, nawet jeśli zapali się kontrolka ostrzegawcza. Wynika to z faktu, że ECU wykorzystuje algorytmy predykcyjne, aby oszacować aktualne położenie wału korbowego na podstawie wcześniejszych danych, co pozwala silnikowi kontynuować pracę. Jednak trudności pojawią się po wyłączeniu silnika, gdy brak sygnału z czujnika uniemożliwi ponowne uruchomienie jednostki napędowej.

3. Tryb utykania – czym jest?

Uszkodzony czujnik wału korbowego nie jest jedynym powodem, dla którego pojazd może wykazywać wyższe niż zwykle zużycie paliwa, ale mimo to jest jednym ze znaków ostrzegawczych. W przypadku wadliwego czujnika wału korbowego silnik może przejść w tryb utykania, jeśli nadal pracuje. Oznacza to, że wtryskiwacze paliwa nie będą działać wydajnie w swojej roli, co będzie skutkować obniżoną wydajnością i podwyższonym zużyciem paliwa. 

4. Przyspieszenie jest nierówne lub niestabilne

Silnik wykorzystuje czujnik położenia wału korbowego (CKP) do dostarczania precyzyjnych danych niezbędnych do prawidłowego sterowania wtryskiem paliwa. W przypadku nieprawidłowych sygnałów lub ich całkowitego braku mogą wystąpić problemy z dynamiką jednostki napędowej, objawiające się osłabionym przyspieszeniem lub jego opóźnioną reakcją.

5. Silnik nie odpala lub wibruje

Bez odpowiednich informacji o położeniu tłoków silnik może nie uruchamiać się. Na biegu jałowym pojazd może również odczuwać drgania, a czasami w ogóle odmawiać uruchomienia, zwłaszcza jeśli silnik jest zimny.

6. Wysokie zużycie paliwa

Ponieważ proces wtrysku paliwa będzie utrudniony przez otrzymywanie nieprawidłowych sygnałów z uszkodzonego czujnika wału korbowego, paliwo może nie spalać się prawidłowo w silniku. Może to nie tylko spowodować nierówną pracę silnika, ale także zmniejszyć moc. Prowadzi to do zużycia większej ilości paliwa w celu osiągnięcia tej samej wydajności.

Znajdź czujniki położenia wału korbowego i wybrane części OE w katalogu online Delphi

Co się stanie, jeśli jeździsz z wadliwym czujnikiem wału korbowego? 

Jeśli w trakcie pracy silnika wystąpi usterka czujnika wału korbowego (CKP), może dojść do zakłóceń w pracy zapłonu, jednak nie zawsze musi to prowadzić do natychmiastowych problemów eksploatacyjnych. W takich przypadkach jednostka sterująca silnika (ECU) może przełączyć pojazd w tryb awaryjny (tzw. "limp mode"), ograniczając osiągi w celu minimalizacji ryzyka dalszych uszkodzeń.

Jednak w sytuacji, gdy silnik jest wyłączony, awaria czujnika CKP może uniemożliwić ponowne uruchomienie pojazdu, ponieważ ECU nie będzie w stanie precyzyjnie określić pozycji wału korbowego niezbędnej do inicjacji procesu zapłonu.

Co zrobić, jeśli czujnik wału korbowego jest uszkodzony?

Jeśli podejrzewa się wadliwy czujnik wału korbowego lub podobny problem powoduje problemy z silnikiem, wymagana będzie kontrola. Czujnik należy przetestować pod kątem usterek – można to zrobić zarówno za pomocą testera diagnostycznego, jak i oscyloskopu. 

Jeśli wystąpi problem z czujnikiem, zalecamy całkowitą wymianę części. Jest to stosunkowo proste zadanie – zlokalizuj czujnik (zwykle blisko koła zamachowego lub po stronie osłony rozrządu bloku), usuń połączenia elektryczne i wymień na nową część. 

Masz problem z wadliwym czujnikiem wału korbowego? 

Po zatrzymaniu pojazd z uszkodzonym czujnikiem wału korbowego prawdopodobnie nie ruszy ponownie. Po sprawdzeniu objawów wadliwego czujnika wału korbowego pod kątem innych potencjalnych przyczyn, zalecanym sposobem postępowania jest przeprowadzenie wymiany. Delphi posiada w ofercie czujniki położenia wału korbowego, a także inne oryginalne części samochodowe – sprawdź ofertę Delphi już dziś.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony