Z roku na rok Steinhof powiększa ofertę klocków hamulcowych do pojazdów ciężarowych i autobusów. Niektórzy klienci zwrócili uwagę, że część referencji wygląda identycznie, ale ma inne oznaczenia i cenę. To bardzo ciekawe spostrzeżenie i warto wyjaśnić, z czego to wynika.
Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że jeśli klocek hamulcowy pasuje do danego zacisku hamulcowego, to znaczy, że został prawidłowo dobrany i można go z powodzeniem eksploatować. W przypadku modeli osobowych rzeczywiście jest duże prawdopodobieństwo, że spełni on swoje zadanie, zwłaszcza wtedy, gdy samochód będzie używany w przeciętny sposób. Owszem – na rynku spotykamy klocki hamulcowe o dedykowanym przeznaczeniu i unikalnych cechach np. obniżony poziom pylenia lub z podwyższona wytrzymałość na temperaturę pracy, potrzebną w sportach motorowych. Generalnie rzecz biorąc każdy klocek hamulcowy musi zagwarantować bezpieczny dojazd z domu do pracy, sklepu czy na wakacje.
Ciężarówka ciężarówce nierówna
W przypadku samochodów ciężarowych i autobusów sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ pojazdy te różnią się ładownością oraz sposobem eksploatacji. Inaczej użytkuje się ciężarówkę rozwożącą codziennie mleko, od tego samego modelu w wersji wyposażenia przeznaczonej np. do transportu międzynarodowego.
Należy także brać pod uwagę różnicę w obciążeniu pojazdów ciężarowych – zestaw do transportu styropianu pracuje odmienne od ciężarówki do rozwożenia stalowych konstrukcji na niskopodłogowych platformach. Jeszcze inne środowisko pracy ma cysterna, która z założenia jedzie codziennie z pełnym zbiornikiem, żeby później poruszać się po drogach, jako pusty zestaw pojazdów.
Sekrety warstwy ciernej
Jeśli tego typu zastrzeżenia są ujęte w katalogach części zamiennych, klocki hamulcowe zawsze będą się od siebie różnić. Czasem są odmienne kształty. W innym przypadku o dedykowanym przeznaczeniu świadczy jedynie skład i procedura wytworzenia warstwy ciernej.
Musi być ona dobrana tak, aby możliwie jak najlepiej spełniać wymagania danego pojazdu. Pod pojęciem różnic wytworzenia rozumiemy np. sposób przygotowania i skład materiału ciernego, ciśnienie, temperatura i czas prasowania, a także czas czy temperatura wygrzewania klocków. W gamie Steinhof wyodrębniona jest także specjalna linia klocków hamulcowych Premium, która cechuje się m.in. wydłużoną żywotnością. W związku z tym oczywiste będą różnice w cenie pomiędzy klockiem podstawowym a wersją Premium, choć na pierwszy rzut oka mogą wyglądać one podobnie.
Różnice zgodne z homologacją
Steinhof stawia sobie za cel pełną zgodność z wyrobami OE. Z tego względu - tak jak w referencjach OE - różnicuje skład mieszanek ciernych, a także inne szczegóły budowy wybranych klocków hamulcowych. Wszystko po to, aby spełniały one wymagania dotyczące przebiegu, czy pracy w szczególnie trudnych warunkach.
Klocki hamulcowe PREMIUM Line cechuje wysoki komfort użytkowania oraz wydłużona żywotność. Skład mieszanki ciernej i osiągnięcie takich parametrów są owocem kilkuletnich badań w laboratorium STEINHOF, jak również testów drogowych w różnych warunkach.
- Klocki hamulcowe firmy Steinhof posiadają siatkę wzmacniającą, która zapobiega oderwaniu materiału ciernego od płytki nośnej, co znacznie poprawia bezpieczeństwo. Jakość klocków z linii PREMIUM jest zatem porównywalna z klockami oryginalnymi, przeznaczonymi na pierwszy montaż w pojazdach ciężarowych. Dodatkowo klocki te w sposób łagodny oddziaływają na tarcze hamulcowe. Ma to oczywiście nieznaczne odzwierciedlenie w wyższej cenie. która jest rekompensowana mniejszą częstotliwością wymian na przestrzeni całej eksploatacji produktu. W przypadku floty pojazdów ciężarowych generuje to spore oszczędności dla firm - wyjaśnia Dawid Tarchała, kierownik działu Badań i Rozwoju klocków hamulcowych w firmie Steinhof.
Wszystkie klocki hamulcowe Steinhof posiadają wymagane certyfikaty i homologacje ECE R-90: angielską E11 wydaną przez VCA i polską E20 wydaną przez PIMOT a ich produkcja odbywa się na podstawie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2015, który monitoruje cały proces.
Fot. Steinhof
Komentarze (0)