Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  21.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Koła pasowe. Czemu się psują? Na co zwracać uwagę?
Strona 1 z 2

Patrząc na elementy silnika, które odgrywają decydującą rolę, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na koła pasowe. Podczas pracy silnika, zapłon jednego cylindra prowadzi do rozpędzenia wału korbowego, w bardzo krótkim czasie. W tym samym momencie jest on spowalniany, gdy w następnym cylindrze dochodzi do kompresji mieszaniny powietrza i paliwa potrzebnej do następnego zapłonu.

Ciągłe przyspieszanie i spowalnianie wału korbowego generuje naprężenia skrętne i wibracje, zamieniając wał w oscylator harmoniczny. Podczas, gdy nałożone siły obciążają wał korbowy i połączone z nim elementy, wymagane jest ich stłumienie. Przy zbyt dużym obciążeniu może dojść do uszkodzenia a nawet złamania wału lub towarzyszących mu elementów.

Jednym rozwiązaniem dla minimalizacji drgań w niektórych silnikach może być dodanie masy do zespołu wału korbowego, z drugiej strony to podejście zwiększa masę obrotową wału korbowego i całkowitą masę pojazdu, co nie jest pożądane. Drugi sposób, najbardziej popularny, to koło pasowe wału korbowego przeciwwagą.

Zasadniczo tłumik drgań skrętnych składa się z dwóch elementów: masy bezwładnościowej i elementu rozpraszającego energię. Masa bezwładnościowa składa się z dwóch elementów - zewnętrznego pierścienia, który może mieć rowki dla pasków napędowych oraz wewnętrznej piasty, która łączy się z wałem korbowym w celu przeniesienia napędu na pasek. Pomiędzy tymi dwoma elementami masy bezwładnościowej znajduje się masa elastyczna (guma lub elastomer), która pochłania wibracje i nierównomierności biegu stworzone wewnątrz silnika i zachowuje się jak worek treningowy dla wału korbowego.

Istnieją dwa różne rodzaje elastycznych kół pasowych, które prawidłowo od strony technicznej powinno nazywać się elastycznym tłumika drgań skrętnych (TVD).

Jednym z nich jest konwencjonalne, standardowe koło pasowe, pomiędzy dwoma metalowymi elementami jest elementem rozpraszającym energię, który jest mieszanką gumową lub elastomerową. Ten pierścień z gumy zapewnia względny ruch dwóch metalowych części – mas bezwładnościowych, dzięki czemu mogą wychodzić z fazy nawet o 1º do 2º, aby pochłaniać wibracje w wale korbowym.

Innym jest „złożony”, odsprzęglony tłumik drgań skrętnych (TVDC). Składa się z dwóch elementów, wyważarki harmonicznej i izolatora drgań. Wyważarka harmoniczna jest jak standardowy TVD bez rowków na pas i pochłania wibracje w wale korbowym. Drugi element to izolator drgań, który pochłania, izoluje, wibracje powstające w pomocniczym napędzie pasowym.Gdy element rozpraszający energię wygina się, zmienia ruch w ciepło.

Na pierwszy rzut oka tłumik harmoniczny może wydawać się prosty, ale dostrojenie jednostki do silnika w określonym zakresie obrotów jest bardzo skomplikowaną kwestią.

Najbardziej skomplikowanym i najbardziej wydajnym TVDC jest koło pasowe typu Visco. W części, która jest harmoniczną wyważarką, zamiast gumowego elementu znajduje się bardzo lepki olej silikonowy. Bezwładnościowy pierścień masowy swobodnie unosi się zanurzony w oleju silikonowym wewnątrz komory. Tutaj stosuje się zjawisko tłumienia lepkości.

Pierwsze oznaki uszkodzeń / zapowiedź usterki

Wibracje silnika

Jeśli odczuwasz dziwne wibracje pochodzące z silnika, a nie pokazuje się żaden błąd, sprawdź koło pasowe I jego zamontowanie

Niepoprawna praca na biegu jałowym

Koło pasowe zaprojektowano w taki sposób, żeby radziły sobie z szerokim zakresem prędkości. Niektóre z nich, najciężej pracują na biegu jałowym. Jeśli koło uległo uszkodzeniu, praca na biegu jałowym może być nieregularna. Wynika to z nadmiernego ruchu części tłumiącej.

Nieprawidłowo praca rozrządu

Jeśli połączenie gumowego pierścienia jest osłabione lub pierścień metalowy oddzieli się od pierścienia gumowego, znaczniki rozrządu mogą się przemieszczać. Można to zaobserwować, porównując znaki czasowe na układzie zaworów. Jeśli koło pasowe nie ma wskazania dla pozycji wału korbowego, można je narysować na piaście i pierścieniu zewnętrznym. Niewspółosiowość tych znaków jest łatwa do sprawdzenia znaków za pomocą stroboskopu.

Zużyte krawędzie paska

Pierścień zewnętrzny może poruszać się osiowo tak bardzo, że rowki nie są już na równi z pozostałymi elementami współpracującymi z kołem pasowym. Rowki koła pasowego mogą mieć nierówne zużycie.

Uszkodzenie skrzyni biegów

Jeśli koło pasowe nie jest w stanie dłużej absorbować wibracji, destrukcyjne siły zaczną być przekazywane bezpośrednio na skrzynie biegów. Wibracje mogą uszkodzić wałek wchodzący, łożyska, koła zębate i inne. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia kół zębatych w dyferencjale.

Awaria alternatora lub pompy sterującej

Podczas gdy zwykłe koło pasowe może obracać się względnie tylko o 1° lub 2°, odciąża tym samym w znaczny sposób współpracujące elementy takie jak napinacz paska lub koło na alternatorze. Odsprzęglone koło pasowe jest w stanie obrócić się nawet o 10° względem siebie i zaabsorbować tym samym jeszcze więcej obciążeń, spowodowanych przez osprzęt silnika.


Poluzowanie połaczenia wpustowego
Jeśli połączenie wpustowe koła pasowego z wałem korbowym wykazuje jakiekolwiek luzy nie oznacza to, że koło uległo uszkodzeniu. Przyczyną może być wypracowany wpust lub wał korbowy.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony