Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  24.01.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Korozja wkręcanych filtrów oleju spowodowana błędami montażowymi

Nieprawidłowy montaż może być przyczyną uszkodzeń wkręcanych filtrów oleju (OC) ze względu na korozję, a w konsekwencji powodować wycieki oleju.

Montaż filtrów oleju

Filtry oleju są dostępne jako wkłady filtrów (OX) oraz wkręcane filtry oleju (OC). Różnią się one nie tylko pod względem konstrukcji, ale także sposobu wymiany filtrów.  W przypadku filtrów OX pokrywę obudowy filtra oleju odkręca się za pomocą narzędzia, np. klucza nasadowego, a po wymianie wkładu filtra ponownie dokręca tym samym narzędziem.

W przypadku wkręcanych filtrów oleju sprawa wygląda nieco inaczej. Wymieniany filtr odkręca się za pomocą specjalnego klucza do filtrów oleju, np. MAHLE OCS. Narzędzia tego nie wolno jednak używać do montażu nowego filtra. Filtry OC wolno dokręcać wyłącznie ręcznie i zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu.

Dokręcanie filtrów za pomocą klucza do filtrów oleju może spowodować uszkodzenie powłoki powierzchniowej, co może skutkować poważnymi konsekwencjami. Ze względu na często eksponowane miejsce montażu w silniku wkręcany filtr oleju jest narażony na duże obciążenia spowodowane bryzgami wody, wysoką temperaturą układu wydechowego, uderzeniami kamieni itp. Jeśli powłoka ochronna zostanie uszkodzona, w bardzo krótkim czasie mogą pojawić się oznaki korozji. Ciągłe zmiany temperatury i działanie soli drogowej w zimie mogą przyspieszyć proces rdzewienia do tego stopnia, że pojawi się nieszczelność filtra i olej będzie wyciekał.

Prawidłowy montaż wkręcanego filtra oleju

Oprócz wytycznych producenta pojazdu podczas montażu wkręcanych filtrów oleju należy przestrzegać następujących zasad:

  • W razie potrzeby wyjąć starą uszczelkę z kołnierza filtra oleju i oczyścić powierzchnię uszczelniającą
  • Zwilżyć uszczelkę nowego filtra czystym olejem silnikowym
  • Założyć filtr i wkręcić go, wykonując określoną minimalną liczbę obrotów, aż do zetknięcia się z uszczelką
  • Ręcznie dokręcić filtr, przestrzegając określonego momentu dokręcania lub kąta obrotu
  • Wlać olej silnikowy, uruchomić silnik i sprawdzić poziom oleju
  • Na koniec sprawdzić szczelność.

Ważne!
Wkręcane filtry oleju wolno odkręcać wyłącznie za pomocą klucza do filtrów oleju. Filtry wolno dokręcać wyłącznie ręcznie i zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
  • ~ Aleks 4 ponad rok temu Jak się robi badziewne filtry to później trzeba na kogoś zwalić winę że rdzewieją.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Knuto 3 ponad rok temuocena: 100%  Kto Wam te bzdury wymyśla? Po to producent okresla narzędzie jak i moment dokręcenia żeby go używać.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Tomek 2 ponad rok temuocena: 100%  Wielu producentów podaje jakim kluczem i jakim momentem dokręcić filtr. Także coś mi ten artykuł nie pasuje.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Aaaa 1 ponad rok temuocena: 100%  A co jeśli producent podaje moment dokrecenia np 25nm jak to dokręcić ręką ?
    oceń komentarz 4 0 zgłoś do moderacji
do góry strony