Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.02.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Mechanicy skarżą się na blokady rozrządu. Z czego wynika problem?

Fot. zdjęcie nadesłane przez czytelnika. FB Warsztat.pl

Dostajemy pytania dotyczące jakości blokad rozrządu dostępnych na rynku. Czytelnicy skarżą się, że niektóre z nich trzeba szlifować lub docinać, by właściwie z nich skorzystać. To temat powszechnie znany w warsztatach. Z czego wynikają problemy z tego typu produktami?

Na te pytania odpowiada nam Roman Boluk, kierownik działu szkoleń technicznych Continental ContiTech.

Problem braku dopasowania narzędzi specjalnych, takich jak np. blokady do układu rozrządu, jest mechanikom znany od dawna. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęstszymi przyczynami braku dopasowania są:

  1. jakość wykonania i materiały, z których wykonano narzędzie,
  2. jakość i tolerancja wykonania części zamiennej.

Jakość oferowanych na rynku narzędzi jest bardzo różna. Są producenci, którzy dbają o odpowiedni standard wykonania (jakość, wymiary itp.) oraz używają właściwych materiałów do ich konstrukcji. Niestety bardzo często cena zakupu jest także dość wysoka. Dlatego część warsztatów decyduje się na zakup np. zestawów do danej marki czy grupy samochodów, niż pojedynczych sztuk. Często bowiem jest tak, że producenci narzędzi tworzą zestawy w takiej cenie, aby koszt zakupu pojedynczych sztuk narzędzi był wyższy. Niestety na rynku można spotkać narzędzia bardzo złej jakości, wręcz tzw. jednorazowego użycia. Niskiej jakości materiały czy niedokładność wykonania powodują, że mechanik albo wykonana naprawę/wymianę z użyciem takich narzędzi tylko raz, albo wymiana będzie wręcz niemożliwa (możliwe uszkodzenie np. paska czy innych elementów). Jednak zdarza się, że takie narzędzie pojawia się na rynku szybciej niż „markowe" i mechanicy z braku alternatywy są zmuszeni do sięgania po takie rozwiązania. Dlatego kwestia podejmowania decyzji dotyczących zakupów oprzyrządowania (i kalkulacji kosztów) zawsze należy do właściciela warsztatu.

Drugim problemem jest jakość i tolerancja wykonania części zamiennej. Niby wszystko pasuje, ale... nie pasuje blokada. Taki przypadek miałem w jednym z silników do szkoleń praktycznych, gdzie specjalna pokrywa koła pasowego miała trochę większą średnicę (niż część OE) i już nie można było zamontować blokady tego koła. Z tym, że główne parametry tego elementu były w porządku (np. wymiary, które odpowiadały za właściwy montaż na wałku rozrządu).

Niestety nie mamy wpływu na jakość części zamiennych czy narzędzi. Ale to my decydujemy co kupić, dlatego zdecydowana większość mechaników dokonuje wyboru na podstawie własnego doświadczenia lub doświadczenia znajomych. I na to już mamy wpływ. Tak jak na to, kto i w jaki sposób będzie używał danego narzędzia. Bo zdarza się, że przyczyną problemów jest także brak doświadczenia, rutyna, pośpiech, brak instrukcji czy nieprawidłowy dobór narzędzi do danej naprawy/wymiany.

Roman Boluk, kierownik działu szkoleń technicznych Continental ContiTech.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony