Wymiana sworznia wahacza jest bardzo popularną i stosunkowo łatwą metodą naprawy zawieszenia. Wynika to z jej prostoty i ceny końcowej. Bardzo często wprasowanie nowych tulejek i sworzni jest zdecydowanie tańsze niż zakup kompletnego wahacza.
W bliźniaczych samochodach: Renault Master, Opel Movano i Nissan Interstar zastosowano przednie zawieszenie w układzie podwójny wahacz poprzeczny. W tym przypadku należy zwrócić uwagę na bardzo istotną sprawę: zgodnie z dokumentacją producenta wymiana sworzni wahacza jest możliwa tylko jeden raz! Ze względów bezpieczeństwa wymiana wielokrotna nie może być przeprowadzona, gdyż połączenie typu „na wcisk” ulega wypracowaniu i może dojść do jego poluzowania.
Service Info Ruville o nr 1170 pokazuje, jak stwierdzić, czy dany sworzeń był już wymieniany: jeżeli na kołnierzach sworzni zamontowanych w wahaczu znajduje się nacięcie, nie jest to wskazanie pozycji montażowej, a informacja, że były już wymieniane i nie wolno wprasowywać kolejnych! W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest wymiana kompletnego wahacza. Niezastosowanie się do zaleceń producenta pojazdu może grozić wypadkiem.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl i na www.schaeffler-aftermarket.pl
Komentarze (2)