Artykuł dotyczy wymiany zestawu paska rozrządu wraz z pompą płynu chłodzącego.
Silnik 1.9 CDTI z układem zasilania typu common rail stosowany jest w wielu modelach produkowanych przez koncern Opel. Niezależnie od modelu instrukcja wymiany paska rozrządu jest zbliżona, różnice, jakie mogą występować, to demontaż i montaż dodatkowych elementów znajdujących się w komorze silnika. Zalecenie odnośnie wymiany paska rozrządu to wymiana co 150 tys. kilometrów lub co 10 lat, jednakże producent wskazuje również na konieczność kontroli układu rozrządu podczas obsługi okresowej.
Nowy pasek rozrządu trzeba zakładać w silniku, którego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Silnik należy zawsze obracać w kierunku normalnego trybu pracy, chyba że w instrukcji montażu producenta podano inaczej. Należy zawsze przestrzegać zalecanych wartości momentów dokręcania. Zgodnie ze wskazówkami producenta podczas wymiany paska rozrządu trzeba wymienić także wszystkie elementy współpracujące z paskiem, czyli napinacz, rolki prowadzące, pompę wody i elementy mocujące, tj. śruby, szpilki czy nakrętki. Podczas opisanych czynności serwisowych zastosowano zestaw rozrządu INA KIT 530 0624 30.
Pierwszą czynnością w ramach naprawy jest zdjęcie pokrywy silnika, demontaż obudowy filtra powietrza oraz zdjęcie osłony paska rozrządu (fot. powyżej).
Następnie trzeba podnieść pojazd, zdjąć prawe przednie koło i nadkole, poluzować napinacz paska napędu osprzętu, zdjąć pasek i zdemontować koło pasowe wału korbowego.
Następnie zablokować wał korbowy, używając narzędzia specjalnego. Po wykręceniu jednej ze śrub mocujących obudowę pompy oleju, zlokalizowanej z lewej strony wału korbowego przy misce oleju, należy wkręcić króciec oraz zamontować blokadę, przykręcając ją do koła zębatego wału.
W tym momencie warto podeprzeć silnik. Kolejny etap prac to demontaż podpory silnika. Można poluzować napinacz paska rozrządu, zdjąć pasek i zdemontować pozostałe komponenty zestawu. Aby wymontować pompę płynu chłodzącego, z uwagi na ograniczoną ilość miejsca, należy zdemontować koło zębate wałka rozrządu.
Oczyścić miejsce montażu i zamontować nową pompę płynu chłodzącego, dokręcając ją momentem 25 Nm.
Przed montażem elementów rozrządu trzeba odkręcić podstawę napinacza i wymienić kwadratową nakrętkę wykorzystaną do wkręcenia śruby napinacza, osadzoną w podstawie.
Następnie należy zamontować napinacz paska rozrządu i koło zębate wałka rozrządu oraz rolkę prowadzącą. Pasek rozrządu trzeba założyć tak, aby oznaczenie na pasku pokryło się z oznaczeniem na kole zębatym wałka rozrządu i wału korbowego.
W celu prawidłowego napięcia paska rozrządu należy dokręcić ręcznie śrubę mocującą napinacz, a następnie wkrętakiem ze specjalnym wycięciem przesunąć napinacz w lewą stronę, by przepiąć wskaźnik napięcia do pozycji B.
Dokręcić napinacz momentem 30 Nm, zdjąć blokadę wału korbowego, obrócić wałem korbowym 2 × 360°, założyć blokadę wału korbowego i sprawdzić ustawienie znaku na kole wałka rozrządu. Dokonać korekty ustawienia wskaźnika napinacza paska rozrządu, jeśli jest wymagana, zgodnie z rysunkiem poniżej.
Ostatni etap to zamontowanie wymontowanych części. Procedura zakładania pozostałych części jest odwrotna do ich demontażu. Należy również uzupełnić płyn chłodniczy, dokonać odpowietrzenia układu chłodniczego i wykonać jazdę próbną.
Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl.
Komentarze (0)