Części i regeneracja

Warto wiedzieć

ponad rok temu  23.08.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Pełna synchronizacja napędu mechanizmu rozrządu

Łańcuch rozrządu zapewnia precyzyjną współpracę mechanicznych części silnika.

Strona 2 z 2

Wymiana paska zębatego – kluczowa dla zapewnienia bezawaryjnej pracy silnika

Zalety napędów pasowych dla producentów samochodów to płynna praca, minimalne rozciągnięcie materiału przez cały okres użytkowania oraz niska waga. Dzięki zaleceniom producentów co do częstotliwości wymiany, warsztat jest w stanie dokładnie zaplanować odpowiedni moment na wymianę. Niezastosowanie się do zalecanej częstotliwości wymiany, może prowadzić do uszkodzenia paska. W rezultacie powoduje to poważną awarię silnika, łącznie z uszkodzeniem zaworów i tłoków. Poważne skutki może mieć także zablokowanie napinaczy lub rolek prowadzących, wyciek oleju lub czynnika chłodzącego. W obu przypadkach może dojść do ślizgania się paska i uszkodzenia mechanizmu rozrządu. Pod żadnym pozorem nie zaleca się wymiany samego paska lub pojedynczych elementów, takich jak napinacze lub rolki prowadzące. Pasek zębaty, napinacz i rolki prowadzące stanowią system, w którym wszystkie elementy powinny być wymienione jednocześnie.

W profesjonalnym warsztacie zawsze wymieniane są wszystkie elementy napędu pasowego. W zależności od modelu samochodu, zaleca się także wymianę pompy wody. Marka INA, należąca do grupy Schaeffler, oferuje na rynku części zamiennych szeroki wachlarz ponad 750 różnych zestawów naprawczych z paskiem i pompą wody dla napędu rozrządu. Oferta INA pokrywa w 97 procentach potrzeby europejskiego parku samochodów osobowych i w 95 procentach potrzeby parku azjatyckiego. Pracownicy warsztatów mogą mieć pewność, że wybierając zestawy INA Belt Drive KIT otrzymują tę samą jakość produktu, co w przypadku części produkowanych na pierwszy montaż dla producentów samochodów osobowych. Zestawy naprawcze zawsze zawierają wszystkie niezbędne elementy montażowe, takie jak śruby, nakrętki, trzpienie i uszczelki. Zaoszczędza to czas niezbędny na wyszukanie pojedynczych elementów do naprawy napędu rozrządu.

Łańcuch rozrządu – bezobsługowy, ale nie wieczny

Napęd łańcuchowy może przenosić większą moc niż napęd pasowy. Nastawnik faz rozrządu dla układu zmiennych faz rozrządu łatwiej połączyć z systemem łańcuchowym, ponieważ system ten wymaga połączenia z obiegiem oleju silnika. Wybór takiego rozwiązania wymaga mniej miejsca do montażu.

Napędy łańcuchowe są bezobsługowe i z założenia powinny służyć tak długo jak silnik. Jednakże nawet najbardziej wytrzymałe napędy ulegają zużyciu ze względu na czas użytkowania oraz starzenie materiału. Najczęstszym problemem jest rozciągnięcie łańcucha w wyniku ścierania materiału. Ponieważ łańcuch pracuje wewnątrz obudowy silnika, zużycie jest niewidoczne. Nadmierne zużycie i nieodwracalne uszkodzenie są często słyszalne poprzez “grzechotanie” łańcucha. Jest to wskazówka świadcząca o możliwej awarii napędu łańcuchowego. Można to łatwo sprawdzić zaglądając do książeczki serwisowej pojazdu. Tak jak w przypadku napędów pasowych, tu także nie należy wymieniać pojedynczych elementów napędu łańcuchowego. Zawsze należy wymienić wszystkie elementy systemu. W ten sposób można wykluczyć niebezpieczeństwo wystąpienia kolejnych awarii w krótkim czasie, które mogą się pojawić jeśli np. wymieniono tylko jeden z napinaczy łańcucha. Prawdopodobnie nie zauważysz zużycia łańcucha w wyniku pracy niesprawnego napinacza, ale możesz się go spodziewać. A czekająca cię ponowna naprawa jest tylko kwestią czasu.

Dodatkowo, niestosowanie się do zalecanych wymian oleju lub użycie oleju niskiej jakości – zamiast oleju zalecanego przez producenta pojazdu – prowadzi do szybszego zużycia łańcucha rozrządu. Nawet sposób jazdy wpływa na długość użytkowania łańcucha. Nadmierne zużycie może być wynikiem regularnej jazdy na zimnym silniku, na krótkich odcinkach, z użyciem pełnej mocy. Taki sam efekt spowoduje zastosowanie zanieczyszczonego oleju lub niedostateczne smarowanie układu. Powoduje to wzrost tarcia, co prowadzi do ścierania metalu i wydłużania się łańcucha. Warsztat może zminimalizować zużycie w wyniku dostania się zanieczyszczeń, poprzez wypłukanie silnika przed napełnieniem systemu olejem. Usuwa to zanieczyszczenia oraz cząsteczki starego oleju z silnika.

Należy niezwłocznie wymienić element napędu łańcuchowego, jak tylko pojawią się charakterystyczne odgłosy zużycia, takie jak “grzechotanie”. Marka INA oferuje kompleksową ofertę dla napędu łańcuchowego w najwyższej jakości. Portfolio obejmuje łańcuchy rozrządu, koła zębate, hydrauliczne i mechaniczne napinacze łańcucha, oraz ślizgi napinające i prowadzące. Zestawy naprawcze INA KIT zawierają dodatkowo uszczelki oraz wszystkie elementy montażowe niezbędne do przeprowadzenia profesjonalnej naprawy.

Wszystko z jednego źródła

System nie ma znaczenia. Schaeffler wraz z marką INA oferuje kompleksowe zestawy naprawcze dla napędu rozrządu z paskiem zębatym lub łańcuchem. Dodatkowo oferta INA obejmuje pojedyncze elementy oraz zestawy naprawcze wysokiej jakości dla napędu osprzętu, mechanizmu zaworów oraz systemu chłodzenia. Schaeffler to jedyna firma na niezależnym rynku motoryzacyjnych części zmiennych oferująca rozwiązania dla wszystkich kluczowych systemów silnika w najwyższej jakości.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony