Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  13.11.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Pierwsze objawy nadchodzącej awarii manualnej skrzyni biegów

Problemy z manualną skrzynią biegów obniżają komfort i bezpieczeństwo. Najczęściej wynikają one z uwarunkowań lub wad konstrukcyjnych, ale również ze zbyt agresywnego lub zbyt ekologicznego stylu jazdy. W dodatku niewielkie na początku niedomagania mogą z czasem doprowadzić do poważniejszych, a więc droższych w naprawie, uszkodzeń skrzyni biegów. Dlatego nie należy bagatelizować pierwszych nieprawidłowości pracy skrzyni. Ich rozpoznanie wbrew pozorom nie jest trudne. Poradzi sobie z tym nawet mniej doświadczony kierowca.

Jak możemy przedłużyć żywotność naszej przekładni? Podstawą jest oczywiście regularna wymiana prawidłowo dobranego oleju. Istotny wpływ ma też styl jazdy. Skrzynie biegów źle znoszą jazdę na zbyt niskich w stosunku do prędkości jazy obrotach, szczególnie jeśli staramy się na nich przyspieszyć. Spalanie jest wprawdzie niższe, ale obciążenia silnika i skrzyni biegów w dłuższej perspektywie mogą się okazać dla nich niszczące. Niewskazana jest również zmiana biegów z niepełnym wysprzęgleniem z powodu zbyt słabo wciśniętego pedału sprzęgła, albo taka, która jest po prostu zbyt gwałtowna lub nieskoordynowana, co powoduje zgrzyty kół zębatych. Nawykiem, który ma wielu kierowców, a którego warto się pozbyć raz na zawsze, jest trzymanie podczas jazdy ręki na dźwigni zmiany biegów. Niepotrzebnie obciąża to mechanizmy skrzyni. Przestrzeganie tych kilku prostych zasad z pewnością pomoże dłużej cieszyć się bezawaryjną i bezpieczną jazdą - mówi Patrycja Rzoska, koordynatorka akcji „Kobiety przyjazne warsztatom, warsztaty przyjazne kobietom”.

Sygnały, które powinni niepokoić

Skrzynia biegów, która zaczyna niedomagać, będzie działać mało płynnie lub wydawać dziwne dźwięki mimo prawidłowej obsługi. Uwagę kierowców powinny więc zwrócić opór czy zgrzyty, występujące przy zmianie biegów. Ich przyczyną może być zbyt niski poziom oleju w przekładni, np. z powodu wycieku. Z kolei za zgrzyty odpowiedzialne jest najczęściej zużycie się synchronizatorów. Czasem przy zmianie biegów można też usłyszeć charakterystyczne stuknięcie. Z takim objawem również warto udać się do warsztatu.

Zaniepokoić powinna także zbyt głośna praca skrzyni biegów, czyli szumy lub wręcz wycie. Mogą one wskazywać na zużyte, uszkodzone łożyska w przekładni. Kolejnym sygnałem tego, że coś złego dzieje się ze skrzynią, jest wypadanie biegów. Ta sytuacja występuje przede wszystkim wówczas, gdy wytarciu uległy koła zębate. Jakie są inne niepokojące objawy? Luzy w drążku zmiany biegów, które da się wyczuć nawet bez odpalania silnika to także znak, że mamy problem z przekładnią.

Długotrwała jazda na zdegradowanym oleju, ze zużytymi łożyskami, kołami zębatymi czy synchronizatorami może mieć poważne konsekwencje, a niewielki i łatwy do naprawy defekt przerodzi się w uszkodzenia, których naprawa będzie czasochłonna i bardzo kosztowna.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony