Po lewej nieszczelności wskutek zastosowania dodatkowych środków uszczelniających. Po prawej skutek zanieczyszczenia uszczelek olejem
W przypadku nieprawidłowego montażu pomp w Audi, Seat, Škoda i VW może dojść do pęknięcia obudowy. Czy można smarować olejem uszczelki pomp wodnych? Jakiej kolejności należy przestrzegać przy dokręcaniu śrub? Procedurę prezentują i omawiają eksperci MS Motorservice.
Przyczynami takich uszkodzeń są:
- Zanieczyszczenie uszczelek olejem, np. przez nasmarowanie uszczelki albo przez zabrudzenie otoczenia olejem silnikowym. Może to doprowadzić do spęcznienia uszczelki oraz rozerwania obudowy (zdjęcie poniżej).
- Nieprzestrzeganie kolejności dokręcania i wymaganego momentu dokręcania.
Dlatego należy przestrzegać instrukcji montażu.
- Wszystkie uszczelki tej pompy wody mogą być użytkowane wyłącznie w kontakcie z płynem chłodzącym. Nigdy nie wolno ich smarować, np. olejem silnikowym.
- Również otoczenie miejsca montażu oraz sam płyn chłodzący muszą być wolne od zanieczyszczeń olejem.
- W razie kontaktu z olejem uszczelki mogą ulec spęcznieniu w rowku, powodując zniszczenie obudowy pompy.
- Nie stosować żadnych dodatkowych środków uszczelniających. Pompa może stać się nieszczelna (Rys. 5).
WSKAZÓWKA
Dla ułatwienia montażu można posmarować uszczelki płynem chłodzącym. Stosować wyłącznie nowe pierścienie uszczelniające.
UWAGA
- Przestrzegać kolejności dokręcania śrub (Rys. 4):[A] – [B] – [C] – [D] – [E]
- Moment dokręcania: 9 Nm
- Niebezpieczeństwo obrażeń:
Żółty kapturek ochronny* usuwać ze skrzydełek wentylacyjnych dopiero po zamontowaniu.
WSKAZÓWKA
Niewielki wyciek płynu chłodzącego z otworu przeciekowego jest uwarunkowany konstrukcyjnie i nie stanowi powodu do reklamacji. W zależności od wykonania pompy wody czujnik temperatury** (Rys. 6) jest już zamontowany lub dołączony oddzielnie.
Kolejność dokręcania [A] – [B] – [C] – [D] – [E]
Komentarze (1)