W tym modelu samochodu bardzo często dochodzi do uszkodzeń spowodowanych zużyciem mocowania amortyzatora ze względu na za małe łożyskowanie w pierwszej generacji tej konstrukcji. Po jakimś czasie Volkswagen zastąpił ten element wersją z większym łożyskiem, chociaż obie wersje nadal można znaleźć na drogach.
ZF Aftermarket oferuje oba warianty, ale zaleca klientom uaktualnienie do nowej wersji w modelach, w których nadal znajdują się łożyska pierwszej generacji. Podczas usuwania uszkodzonych części mechanik musi zawsze pamiętać, który z dwóch wariantów jest zamontowany w pojeździe. Uszkodzony talerz oporowy dla sprężyny we wcześniejszym wariancie łożyska oznacza konieczność wymiany całego zespołu, ponieważ nowe talerze sprężyny nie są już dostępne na rynku. W związku z tym warsztat musi zainstalować nowe mocowanie amortyzatora, sprężyny i łożysko kulkowe. ZF Aftermarket zawsze zaleca również wymianę tych części parami na całej osi, aby zapewnić spójne prowadzenie pojazdu po obu stronach.
Volkswagen T5 jest jednym z najpopularniejszych pojazdów w segmencie poniżej 3,5 tony. ZF Aftermarket pod marką Lemförder dostarcza szeroką gamę części zawieszenia, w tym wahacze, łączniki stabilizujące i elementy gumowo-metalowe mocowań.
Podczas wymiany wahacza w modelu T5 należy wziąć pod uwagę pewne punkty. Po usunięciu starej części mechanik powinien wyczyścić powierzchnię nośną sworznia kulowego na zwrotnicy za pomocą papieru ściernego, a następnie odpowiedniego środka czyszczącego. W przeciwnym razie cząstki rdzy i brudu mogą przeniknąć przez przegub kulowy do nowego wahacza, powodując jego szybsze zużycie.
Następnym krokiem jest opuszczenie pojazdu do momentu całkowitego naprężenia elementów zawieszenia. Mogą jednak obowiązywać przepisy regulujące położenie dokręcania śrub i nakrętek w zależności od modelu pojazdu – zwróć uwagę na instrukcję montażową. Wszystkie dane dotyczące podwozia określone przez producenta pojazdu odnoszą się do jego pozycji konstrukcyjnej względem nadwozia.
Przydatny może być podnośnik samochodowy z czterema punktami podparcia. Umożliwia dokręcenie śrub i nakrętek momentem podanym przez producenta. Na koniec warsztat musi sprawdzić i ustawić zbieżność kół zgodnie ze specyfikacją podaną przez producenta.
Nowe produkty w ofercie elementów zawieszenia marki Lemförder
ZF Aftermarket stale poszerza swoją ofertę elementów zawieszenia do samochodów dostawczych. Nowe pozycje w portfolio obejmują:
-
Osłonę osi i układu kierowniczego do Forda Transit/Tourneo Custom
-
Wewnętrzne drążki kierownicze, drążki kierownicze i końcówki drążka kierowniczego do Citroëna
Jumpy/Peugeota Expert/Toyoty Proace -
Mocowania tylnej osi i mocowania stabilizatora dla VW T5/T6 oraz Crafter
-
Mocowania przedniej osi i wahacze do VW Crafter
-
Wahacz przedniej osi i zwrotnica do Renault Kangoo oraz Mercedesa Citan
Nie ma lekko
Znaczące przebiegi, duże obciążenia i ciągła eksploatacja –samochody dostawcze nie mają łatwego życia. Ponieważ ta klasa pojazdów jest poddawana znaczącym obciążeniom, a ich średni wiek w UE wynosi 10,9 lat (i), segment pojazdów dostawczych daje spore możliwości serwisowe i naprawcze dla warsztatów. W Polsce zarejestrowanych jest blisko 3,3 miliona samochodów dostawczych (do 3,5 tony całkowitej masy pojazdu).
33,2 mln samochodów dostawczych znajduje się w ciągłym użytkowaniu w całej Unii Europejskiej. Licząca ponad 6,2 mln pojazdów Francja ma zdecydowanie największą flotę samochodów dostawczych. Kolejne kraje na liście to: Hiszpania (4,6 mln), Wielka Brytania (4,4 mln) i Włochy (4,2 mln). W Polsce zarejestrowanych jest około 3,3 mln tego typu pojazdów.
Pojazdy te są często używane codziennie do przewozu dużych ładunków, co oznacza, że podlegają one również dużym obciążeniom i szybszemu zużyciu. Samochody dostawcze we wszystkich kategoriach wiekowych, znacznie częściej nie przechodzą corocznej kontroli stanu technicznego pojazdu w porównaniu do samochodów osobowych, wskaźnik awaryjności samochodów dostawczych powyżej dziesięciu lat wynosi 30 procent.
Wiele firm w pełni wykorzystuje dzienną dopuszczalną ładowność swoich pojazdów. Podczas gdy samo podwozie może być zaprojektowane i dostosowane do tego rodzaju pracy, przeguby kulowe i drążki kierownicze, łączniki stabilizatora oraz inne części układu kierowniczego i zawieszenia są narażone na znaczące obciążenia. ZF Aftermarket zaleca warsztatom wizualną kontrolę elementów zawieszenia i sprawdzenie go pod kątem prześwitu za każdym razem, gdy samochód dostawczy pojawia się w warsztacie. Oczywiście, zalecana jest również wymiana uszkodzonych i zużytych elementów, jeśli zachodzi taka konieczność. Jest to jedyny sposób na zagwarantowanie bezpiecznego prowadzenia pojazdu i upewnienie się, że przejdzie on kontrolę stanu technicznego.
Komentarze (0)