Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  29.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Problemy montażowe z siłownikiem sprzęgła. Silniki 1,9 TDI, 2,0 TDI czy 1,8 TFSI

Fot. 1. Wysprzęglik hydrauliczny 510 01 77 10

Pomimo licznych szkoleń czasami pojawiają się problemy ze sprzęgłami w popularnych samochodach z grupy VW, np. VW Passat, Škoda Octavia, Audi A3, wyposażonych w silniki 1,9 TDI, 2,0 TDI czy 1,8 TFSI.

Problem nie pojawia się po wymianie, podczas eksploatacji, tylko już w trakcie prac warsztatowych. Montaż koła zamachowego, tarczy czy docisku sprzęgła generalnie nie stwarza problemu. Trudności występują przy wymianie i montażu siłownika sprzęgła (popularnie zwanego wysprzęglikiem hydraulicznym) o numerze referencyjnym 510 01 77 10 (fot. 1 - powyżej). Trudność wynika między innymi ze specjalnej procedury odpowietrzenia układu sterowania sprzęgłem. Występują problemy jak przy wymianie innych siłowników o zbliżonej konstrukcji, tj. pęknięcia korpusu w miejscach mocowania tego elementu do skrzyni biegów. Są one następstwem zastosowania śruby lub podkładki pod śrubę o średnicy mniejszej niż otwór w korpusie, ponadto tego typu uszkodzenie jest skutkiem zastosowania momentu dokręcenia większego niż zalecany. Podobne uszkodzenie może być spowodowane nierównomiernym dokręceniem pomiędzy trzema punktami mocowania, pozostawieniem zabrudzeń na powierzchni skrzyni biegów w miejscu przylegania siłownika – przekoszenie się siłownika – powstaniem naprężeń i pęknięciem jednego z trzech punktów mocowania.

Fot. 2. Otwór montażowy wysprzęglika hydraulicznego

Wskazane problemy są łatwe do wyeliminowania, jeśli zastosujemy się do ogólnych zasad mechaniki.

Natomiast jest jeszcze jedno uszkodzenie wynikające ze sposobu odpowietrzenia, wymagające zastosowania się do specjalnej procedury (numer procedury LuK0070), która różni się od tych stosowanych dla innych siłowników.

Procedura ta została zamieszczona w informacji serwisowej opracowanej przez Schaeffler, dostępnej w katalogu części i na portalu REPXPERT.

Prawidłowy sposób odpowietrzenia układu wymaga zastosowania przyrządu do napełniania i odpowietrzania układów hydraulicznych (hamulcowych, sprzęgła), zasysającego płyn od strony siłownika.
Po napełnieniu zbiorniczka płynem hamulcowym i podłączeniu przyrządu do odpowietrznika ustawiamy ciśnienie robocze na wartość 2 barów, a pedał hamulca w maksymalnym górnym położeniu. Następnie odkręcamy śrubę odpowietrznika o około ¼ obrotu i czekamy, aż w zbiorniku przyrządu (bańce) będzie 100 cm³ płynu. Przy otwartym odpowietrzniku raptownie (szybko) przemieszczamy ręcznie pedał sprzęgła od skrajnie dolnego do skrajnie górnego położenia. Tę operację wykonujemy 15-20 razy, w tempie 2 razy na sekundę. Po zakręceniu odpowietrznika i odłączeniu przyrządu należy łagodnie nacisnąć pedał 10 razy w celu sprawdzenia poprawności działania.

Jeśli nie zastosujemy się do tej procedury, układ nie będzie odpowietrzony, a siłownik może ulec uszkodzeniu (może pęknąć korpus lub tłoczek wypadnie z cylindra roboczego).

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 2. Otwór montażowy wysprzęglika hydraulicznego

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony