Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  02.07.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Procedura montażu rozrządu w silniku pojazdu Toyota D4D. Przyczyny usterek

Schemat złożeniowy zestawu rozrządu KD469.22

Rozrząd KD469.22 znajduje zastosowanie w silniku 2.0 D4-D, który napędza następujące modele toyoty: Avensis, Avensis Verso, Corolla, Corolla Verso, Picnic, Previa, RAV4.

Charakterystyka układu
Napinacz GT359.26 pozycjonowany jest za pomocą hydraulicznego popychacza GT369.40.
Czasami w układzie tym pasek rozrządu pracuje na 2/3 powierzchni rolki napinacza (bardzo ważne jest zatem, aby sprawdzić, czy porusza się w prawidłowym położeniu). Złe ułożenie paska powoduje nieprawidłowy rozkład nacisków na powierzchnię rolki, co może spowodować uszkodzenie jej łożyska.
Pasek zębaty Dayco charakteryzuje się białą powłoką teflonową, która zapewnia mu sztywność (cecha ta ułatwia prawidłowe ułożenie paska w układzie) i wysoką odporność na ścieranie. 

Złe ustawienie paska na rolce – prawdopodobne przyczyny problemu
Regulacja napięcia paska:
- niewspółliniowe ustawienie poszczególnych elementów układu,
- nieprawidłowe napięcie paska,
- błędne ustawienie napinacza GT369.26.

Konsekwencje:
- nieprawidłowe ułożenie paska może prowadzić do uszkodzenia elementów z nim współpracujących. Praca układu w tak niekorzystnych warunkach może skutkować zsunięciem się paska z napinacza, a co za tym idzie – uszkodzeniem silnika.

Usterki napinacza hydraulicznego
Prawdopodobne przyczyny:
- ubytek oleju wewnątrz napinacza,
- infiltracja powietrza do wnętrza napinacza (oleju), powodująca jego skokową pracę, a w efekcie uszkodzenie zębatki,
- uszkodzenie obudowy napinacza.

Konsekwencje:
- napinacz hydrauliczny nie utrzymuje odpowiedniego napięcia paska,
- należy koniecznie wymienić napinacz na nowy.

Uszkodzony napinacz: nie kontroluje dynamiki paska, nie utrzymuje jego stałego napięcia i nie kompensuje zmiany długości ze względu na temperaturę.

Zalecenia
- Zalecany interwał między wymianami według dystrybutora to 100 000 km lub 6 lat.
- Podczas wymiany rozrządu wymienić wszystkie jego części.
- Nie skręcać i nie zaginać paska, przechowywać w miejscu nienasłonecznionym.
- Przestrzegać procedur montażowych i momentów dokręcania śrub.

Na podstawie: NTN SNR

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony