Drugim typem przepływomierzy tego typu są konstrukcje z gorącą warstwą. Są one udoskonaloną konstrukcją przepływomierzy z gorącym drutem. Wykorzystywane są w tych przepływomierzach płytki pomiarowe, dzięki którym mają one wiele zalet w porównaniu z poprzednią konstrukcją.
Zaliczyć do nich trzeba:
- miniaturyzację,
- większą odporność na zanieczyszczenia,
- możliwość usuwania zanieczyszczeń w trakcie konserwacji.
Tego typu przepływomierze dzielą się ponadto na:
- HFM2 – z płytką pomiarową umieszczoną centralnie w kanale dolotowym,
- HFM5 – z płytką pomiarową umieszczoną w kanale bocznikującym, umożliwiającą dodatkowo rozpoznanie kierunku przepływu powietrza.
Trwałość stosowanych obecnie w pojazdach samochodowych przepływomierzy przewidywana jest przy zapewnieniu regularnej, określonej przez producenta pojazdu wymianie filtrów powietrza na około 100 tysięcy km przebiegu. W przypadku nieprawidłowego funkcjonowania przepływomierza najprostszą czynnością diagnostyczną jest odczyt kodów usterek i parametrów zamrożonych z pamięci sterownika. W celu określenia przyczyny powstania usterki w pamięci sterownika wykorzystuje się funkcje odczytu parametrów bieżących.
Diagnozowanie przepływomierzy należy rozpocząć od oględzin samego przepływomierza i układu dolotowego powietrza. Należy sprawdzić szczelność układu oraz stan jego czystości. Konieczne jest również sprawdzenie wtyczki elektrycznej. Następnie należy przeprowadzić oględziny samego elementu pomiarowego. Wyeliminować w ten sposób można ewentualne uszkodzenia mechaniczne, występujące często w pojazdach wyposażonych w gazową instalację zasilającą.
Diagnozowanie przepływomierzy może być realizowane poprzez pomiar rezystancji przy wyłączonym silniku i odłączonym przepływomierzu lub napięcia przy przepływomierzu zasilanym i silniku wyłączonym lub pracującym.
Po upewnieniu się co do prawidłowości napięcia zasilania przeprowadza się kontrolę sygnału masowego przepływu powietrza. W tym celu należy podłączyć oscyloskop do przewodu sygnałowego, a następnie uruchomić silnik i przyspieszyć, a otrzymane wykresy porównać z przebiegiem wzorcowym.
Następnie przeprowadza się pomiar rezystancji czujnika temperatury powietrza oraz sprawdza wartość sygnału w przypadku braku przepływu powietrza, jak również dla przepływu zwrotnego.
W celu sprawdzenia poprawności funkcjonowania przepływomierza można porównać jego odczyty z:
- masą obliczoną na podstawie wartości objętości w zależności od prędkości obrotowej, uzyskanej z zapamiętanej w sterowniku charakterystyki po zmierzeniu ciśnienia i temperatury zasysanego powietrza;
- masą, której wartość jest funkcją prędkości obrotowej silnika i położenia przepustnicy, uzyskaną z mapy charakterystyk silnika zawartych w pamięci.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)