Części i regeneracja

Części i regeneracja

3 dni temu  15.04.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Różne rodzaje pierścieni sworzni tłokowych, różne sposoby montażu

W większości silników spalinowych montuje się pierścienie zabezpieczające sworznie tłokowe przed ruchem osiowym podczas pracy. W takich przypadkach sworzeń tłokowy ma nadal ograniczony luz osiowy i może obracać się również w małym otworze końcowym i otworze sworznia tłoka (tzw. sworzeń pływający).

Inaczej jest w silnikach z korbowodami o stałym sworzniu, gdzie sworzeń tłokowy jest pasowany skurczowo w mały otwór końcowy poprzez podgrzanie korbowodu. Nie stosuje się tu pierścieni osadczych. W przypadku naprawy lub wymiany tłoka ze sworzniem pływającym podczas ponownego montażu należy założyć nowe pierścienie osadcze. Wielokrotne użycie może spowodować zmniejszenie niezbędnego naprężenia pierścieni, a ponadto istnieje ryzyko, że podczas pracy mogą one wysunąć się z rowków na skutek dużego przyspieszenia tłoka.

Kierunek montażu

Kierunek montażu zależy od rodzaju pierścienia osadczego. Pierścienie otwarte (zatrzaskowe) są zawsze montowane z otworem na godzinie szóstej lub dwunastej w kierunku skoku. Pierścienie druciane z wypustkami skierowanymi na zewnątrz są montowane w odpowiednich zagłębieniach w otworze sworznia. W niektórych silnikach (np. w silnikach typu Boxer Porsche) końcówki pierścieni muszą być dopasowane do konkretnego cylindra i bloku. Należy zawsze przestrzegać instrukcji producenta. Pierścienie muszą być całkowicie osadzone w swoich rowkach. Lekkie przekręcenie zapewnia prawidłowe osadzenie w rowku.

Ważne!

Nie wolno ponownie używać wygiętych lub zdeformowanych pierścieni osadczych. Podczas montażu należy pamiętać o zachowaniu czystości i użyciu dużej ilości czystego oleju. Większość błędów popełnianych podczas naprawy silnika wynika z zanieczyszczenia i braku smarowania.

Źródło: Mahle Technical Messenger

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony