Dla akumulatorów najgorsze są kilkukilometrowe przejazdy, podczas których dużo energii idzie na zasilenie różnych urządzeń w aucie. Dlatego należy pamiętać o okresowym doładowywaniu akumulatora.
Sprawdzanie stanu akumulatora i układu ładowania, to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności konserwacyjnych przy przeglądzie okresowym auta. Pierwsze oznaki, że nasz akumulator traci swoją moc rozruchową to wolniejsza praca rozrusznika, wyraźniej i na dłużej przygasają kontrolki na desce i światła reflektorów.
Dlatego przy każdym corocznym przeglądzie warto zwrócić uwagę na:
• Napięcie ładowania akumulatora, przy włączonych odbiornikach (światła, wentylator, radio, ogrzewanie tylnej szyby - te odbiorniki, które działają podczas jazdy). Napięcie to powinno zawierać się w przedziale 14-14,5V. Jeżeli jest niższe, akumulator jest eksplatowany w stanie nie doładowania i prowadzi to do jego zasiarczenia, jeżeli napięcie ładowania jest wyższe, akumulator jest przeładowany, przy dłuższej eksploatacji nastąpi odparowanie elektrolitu, spływu masy w wyniku przeładowania.
• Sprawdzamy napięcie spoczynkowe akumulatora i jeżeli jest niższe niż 12,5V, należy akumulator doładować do poziomu 12,7-12,8 V i poszukać przyczyny takiego stanu (niskie napięcie ładowania – sprawdzić regulator napięcia, luźny, ślizgający się pasek alternatora).
• Sprawdzić prąd upływu, jaki jest pobierany z akumulatorana postoju, jego wielkość nie powinna być wyższa niż 0,04 A.
• Akumulator powinien być czysty i suchy, wszelkiego rodzaju zabrudzenia na powierzchni: mokry brud, rozlany elektrolit, olej, powodują, że po wieczku akumulatora płyną prądy powierzchniowe i następuje samo rozładowanie akumulatora.
Sprawny silnik powinien uruchomić w ciągu kilku sekund, jeżeli jest inaczej należy sprawdzić:
• W silnikach Diesela, czy świece żarowe skutecznie działają i do jakiej temperatury się rozgrzewają podgrzewające powietrze przed rozruchem silnika. W niskich temperaturach prawidłowo działające świece na pewno ułatwią rozruch auta.
• W starszych autach warto sprawdzić stan rozrusznika, czy tulejki są jeszcze dobre, czy rozrusznik nie stawia dodatkowego oporu podczas pracy, co z kolei dodatkowo obciąża akumulator i może doprowadzić do jego uszkodzenia.
• Układ zapłonowy, czy przewody wysokiego napięcia i cewki nie mają przebicia, aparat zapłonowy działa bez zarzutu.
Powyższe działania zapewnią bezawaryjną eksploatację akumulatora w okresie zimowym.
Dariusz Panek
Komentarze (0)