Części i regeneracja

Wywiady

ponad rok temu  17.11.2016, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 4 minuty

Stalowe przewody hamulcowe ATE – tak pracują profesjonaliści! (wywiad)
Strona 1 z 2

M.K: Wiele polskich warsztatów serwisuje samochody, których właściciele na co dzień mieszkają  zagranicą: Czechy, Niemcy, Szwajcaria. Tam też przeprowadzane są przeglądy techniczne tych pojazdów. Zdarza się, że samochody po wizycie w polskim warsztacie nie zostają dopuszczone do ruchu ze względu na zastosowanie do naprawy miedzianych przewodów hamulcowych. Kierowcy wracają do Polski z reklamacją, a mechanicy mówią im, że poza miedzianymi przewodami inne nie są dostępne. Panie Marku czy może Pan wyjaśnić, kto tu ma rację?

Marek Warmus: Tak, słyszałem o takich przypadkach! I wcale nie chodzi o to, że nasze rodzime serwisy źle wykonują usługę. Jako powód odmowy jest wskazywana informacja, że zostały zastosowane części nieoryginalne lub że zastosowanie przewodów wykonanych z miedzi jest niedopuszczalną przez przepisy zmianą konstrukcyjną. W naszych polskich przepisach jest również podobna informacja:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 września  2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach Dz. U. nr 155 poz. 1232

Wskazuje w punkcie 5.1.1 – układy hamulcowe- wszystkie (oględziny)

Za niezgodny z warunkami technicznymi pojazdu określa się taki stan układu hamulcowego w którym wykonano min: - samodzielne zmiany konstrukcyjne jakichkolwiek części układu hamulcowego, wadliwie prowadzone cięgła lub przewody hamulcowe itd.

Przewody hamulcowe sztywne oryginalne są wykonane ze specjalnej rurki stalowej. Przewody te już po kilku latach eksploatacji mogą nosić ślady korozji sugerującej wymianę przewodu na nowy. Wymiana przewodów sztywnych jest często operacją kosztowną, ponieważ wiąże się z potrzebą demontażu wielu elementów i podzespołów w pojeździe od elementów zawieszenia, układu wydechowego, wszelakich osłon i  często samego zbiornika paliwa. Warsztaty są przyzwyczajone do wymiany przewodów na przewody wykonane z miedzi twierdząc, że bardzo łatwo zarabia się końcówki przyłączeniowe i łatwo formuje układając w pojeździe.

Pojazdy wyposażone fabrycznie posiadają specjalne przewody hamulcowe, sztywne stalowe z powłoką antykorozyjną, która musi posiadać właściwości umożliwiające oględziny stanu technicznego przewodu pod kątem występowania ognisk korozji. Przewody takie muszą być odporne na działania mechaniczne oraz skoki ciśnień występujące w układzie hamulcowym. Producenci określają miejsca prowadzenia przewodów hamulcowych, sposobu ich mocowania oraz ich parametry techniczne. Przewody stalowe są specjalnie przygotowane do pracy w układzie hamulcowym wykonane ze stali zgodnie z normą DIN 742 345: to walcowana podwójna rurka z powłokami antykorozyjnymi zewnętrznymi PVF 15 µm, warstwa miedzi, ocynkowana 23-25 µm, poddana chromatowaniu. 

M.K. Warsztat dokonując wymiany przewodu hamulcowego sztywnego szuka najpierw dostępności gotowych zarobionych przewodów oryginalnych a, w przypadku ich braku lub zaporowej cenie dla klienta, szuka przewodów z części zamiennych. Są to zazwyczaj gotowe, różnych długości, przewody wykonane z rurki miedzianej. 

Marek Warmus: Mało kto wie, że są dostępne na rynku części zamiennych przewody hamulcowe sztywne, identyczne z oryginalnymi stalowymi dostępne również w szpulach 5 lub 31,5m gotowe do zarobienia i formowania identycznie jak przewody hamulcowe miedziane. Co więcej, cena przewodów stalowych jest niższa.

Nowe przewody hamulcowe stalowe profiluje się bardzo często bez używania dodatkowych narzędzi (nie dotyczy zarabiania końcówek). Dwuścienna rurka pozwala na przekształcanie w celu formowania bez załamania przewodu. Narzędzia do formowania przewodów ułatwiają tą czynność przez co można uformować przewód stalowy identycznie jak oryginalny.

           

Zarabianie końcówek  jest również bardzo proste. Wymaga jednak zastosowania przyrządu do zarabiania końcówek  w przewodach stalowych. Dostępne są dwa przyrządy z wyposażenia ATE dzięki którym można zarabiać przewody o średnicach 4,75mm, 5mm, 6mm, 8mm a w niektórych przyrządach nawet 10mm. 

              

Należy pamiętać o różnicach w zarabianych końcówkach, bo nie jest to obojętne jaki rodzaj zarobionej końcówki i jaki rodzaj nakrętki mocującej zastosujemy. Na zdjęciu poniżej są przykładowe rodzaje zarabiana końcówek przewodów hamulcowych sztywnych stosowanych zależnie od producenta pojazdu, rodzaju gniazda przyłączeniowego itd. Do wykonania z przewodów stalowych.

Dostępne są również nakrętki przeznaczone do mocowania przewodów wg numeru konkretnej nakrętki lub zestawy różnych nakrętek stosowanych w różnych systemach. Systemy mocowania połączeń przewodów stalowych z przewodami elastycznymi, uchwyty plastikowe do mocowania przewodów hamulcowych, zestawy odpowietrzników wraz z nakładkami gumowymi, śruby mocowania jarzma zacisku, śruby mocujące tarcze hamulcowe.

M.K. To może lepiej wcale przewodów hamulcowych nie wymieniać? Zamiast narażać się na reklamacje klientów, wybrać mniejszy zarobek i święty spokój?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony