Jeżeli naprawiamy układ przeniesienia napędu w samochodach marki Ford z 2-litrowym silnikiem Puma, stosowanych w modelach Mondeo i Transit oraz Jaguar X-Type, należy zwrócić uwagę na bardzo ważny, aczkolwiek mało widoczny element.
Budowa i funkcje
Płytka kontroli ciernej (FCP) to plastikowy krążek zębaty przyciśnięty sprężyną talerzową, który generuje opór. Posadowiona jest wewnątrz DKZ, pomiędzy masą pierwotną a tarczą zabierakową, z zachowaniem wyraźnego luzu. Pasowanie ciasne nie miałoby sensu ze względu na bieg jałowy silnika. W tych specyficznych warunkach pracy FCP nie powinna stawiać oporu, a DKZ powinno mieć wyczuwalny luz. Mniej więcej co drugie DKZ produkowane przez Schaeffler ma wewnątrz wspomniany element. Jego zadanie to ograniczenie i spowolnienie wychyłów masy wtórnej względem pierwotnej, co daje odciążenie układu sprężyn łukowych zwłaszcza w częstotliwościach rezonansowych, tj. podczas uruchamiania i gaszenia silnika.
Usterka i diagnostyka
Sprawdzając DKZ podczas wymiany sprzęgła, należy ocenić stan płytki FCP. Jeżeli płytka została zastosowana, widoczny jest plastikowy ząb w otworach wentylacyjnych. Nawet po znacznym przebiegu nie powinna ona budzić zastrzeżeń.
W grupie wymienionych pojazdów dochodziło do całkowitego przeciążenia termicznego elementu. Widoczne było stopienie plastikowych części na skutek:
- poważnych usterek układu wtryskowego (opiłkowanie układu);
- problemów z uruchomieniem silnika (uszkodzony rozrusznik, słaby akumulator);
- nierównej, twardej pracy biegu jałowego.
Wskazane stopienie jest skutkiem, a nie przyczyną usterki. Dlatego wymiana DKZ na nowe z istniejącymi niedomaganiami skończy się ponownym uszkodzeniem płytki i koniecznością powtórnej wymiany DKZ.
Więcej informacji technicznych dostępnych na: www.repxpert.pl i www.schaeffler.pl
Komentarze (0)