Części i regeneracja

Części i regeneracja

10 miesięcy temu  29.01.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Technologie Bosch wspierają konsumentów w efektywnym wykorzystaniu energii

Bosch kontynuuje proces elektryfikacji swoich technologii i rozwiązań, aby optymalizować wykorzystanie energii, a wodór postrzega jako kluczowe paliwo, które może pomóc zaspokoić globalne potrzeby energetyczne w sposób neutralny dla klimatu.

Na targach CES 2024 w Las Vegas firma zaprezentowała technologie i aplikacje, które pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwiają codzienne życie. W ciągu ostatnich 50 lat globalne zużycie energii podwoiło się i nadal rośnie o blisko 2% rocznie[1]. Obecnie paliwa kopalne stanowią około 80% światowego miksu energetycznego. W obliczu zmian klimatycznych stanowi to poważne wyzwanie.
– Aby skutecznie zaspokoić przyszłe potrzeby energetyczne, Bosch optymalizuje wykorzystanie energii, skupiając się w szczególności na dwóch obszarach: elektryfikacji i wodorze – powiedziała Tanja Rückert, członkini zarządu Robert Bosch GmbH. – Dążąc do niskoemisyjnej przyszłości, intensyfikujemy proces elektryfikacji sektora mobilności, budynków komercyjnych i mieszkalnych, doskonaląc jednocześnie wykorzystanie tradycyjnych źródeł energii. Dodatkowo sięgamy po innowacyjne i zrównoważone źródła energii – wodór odgrywa w tym kluczową rolę.

Bardziej wydajna elektryfikacja
Elektryfikacja osiągnęła już zaawansowany poziom, zwłaszcza w sektorze mobilności, gdzie Bosch odgrywa wiodącą rolę jako dostawca kompleksowych rozwiązań. Firma oferuje szeroką gamę produktów i usług: od półprzewodnikowych układów scalonych, elektrycznych osi napędowych i silników elektrycznych, po baterie czy stacje ładowania.
Jedną z innowacji, która została zaprezentowana na tegorocznych targach CES, jest automatyczne ładowanie pojazdów (ang. Automated Valet Charging). Na parkingu wyposażonym w automatyczny system parkowania (ang. Automated Valet Parking) pojazdy elektryczne mogą samodzielnie znaleźć wolne miejsce postojowe z dostępem do ładowania. Kierowca parkuje pojazd w specjalnej „strefie przekazania” w pobliżu wjazdu do garażu i za pomocą aplikacji w telefonie uruchamia wysoce zautomatyzowaną usługę parkowania bez kierowcy. Infrastruktura prowadzi pojazd do miejsca parkingowego, gdzie robot otwiera klapkę ładowania i automatycznie wkłada kabel ładujący. Gdy akumulator jest w pełni naładowany, robot wyjmuje kabel. Następnie samochód odjeżdża z powrotem na zwykłe miejsce parkingowe, zwalniając miejsce ładowania dla kolejnego pojazdu elektrycznego. Wszystko to umożliwia ładowanie i parkowanie kilku pojazdów bez udziału człowieka.
Rozwiązanie zdobyło prestiżową nagrodę CES 2024 przyznawaną przez Consumer Technology Association (CTA). To kolejny powód, dla którego Bosch skupia się na innowacyjnym materiale półprzewodnikowym – węgliku krzemu (SiC), kluczowym elemencie elektromobilności. Globalny rozwój rynku pojazdów elektrycznych generuje ogromne zapotrzebowanie na te półprzewodniki. Poprzez zastosowanie zaawansowanych procesów produkcyjnych Bosch od 2021 r. wytwarza chipy SiC w swojej lokalizacji w Reutlingen w Niemczech, a obecnie inwestuje ponad 1,5 mld dolarów w nową fabrykę w Roseville w Kalifornii. W samochodach elektrycznych chipy SiC przyczyniają się do zwiększenia zasięgu jazdy i sprawiają, że proces ładowania staje się efektywniejszy, a to dzięki redukcji strat energetycznych nawet o 50%. Umożliwiają też pokonywanie większych odległości na jednym ładowaniu baterii, zwiększając średni zasięg nawet o 6% w porównaniu do układów opartych na krzemie.

Wodór jako filar przyszłej mobilności
Bosch postrzega wodór jako kluczowy pierwiastek do zaspokojenia globalnego zapotrzebowania na zieloną energię. Jako nośnik energii ma on potencjał ułatwienia efektywnego wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Bosch konsekwentnie inwestuje w technologie związane z całym łańcuchem wartości wodoru. Obecnie firma koncentruje swoje działania wokół mobilnych ogniw paliwowych, których masową produkcję rozpoczęto niedawno w Stuttgarcie. Stanowią one fundament systemu napędowego dla ciężkich pojazdów. Bosch otrzymał już pierwsze zamówienia od producentów ciężarówek w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach.
Dodatkowo firma pracuje nad komponentami do silnika wodorowego, który bezpośrednio zamienia to paliwo w energię, eliminując potrzebę wcześniejszego przekształcania go w elektryczność. Tego typu napęd, zasilany zielonym wodorem, staje się praktycznie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Silnik H2 ma zadebiutować jeszcze w tym roku.

Większa wygoda i efektywność energetyczna
Wszystkie działy firmy Bosch skupiają się na wykorzystaniu oprogramowania i rozwiązań cyfrowych. Obecnie firma zatrudnia ponad 44 000 pracowników w działach IT i uznawana jest za pioniera w dziedzinie mobilności opartej na oprogramowaniu.
Efektem strategicznego partnerstwa firmy Bosch z Amazon Web Services są innowacyjne produkty i rozwiązania, które zostały zaprezentowane w trakcie targów CES w Las Vegas. Jednym z nich jest inteligentny, w pełni automatyczny ekspres do kawy, którym można sterować z samochodu za pomocą asystenta głosowego (np. Alexa). Dodatkowo firma zaprezentowała tzw. asystenta point-of-interest – rozwiązanie to wykorzystuje kamerę wewnętrzną w pojeździe, na podstawie ruchów oczu rozpoznaje restauracje czy kawiarnie, na które kierowca patrzy. Asystent głosowy automatycznie i w czasie rzeczywistym poinformuje go, czy restauracja jest otwarta oraz czy wolny stolik jest dostępny.
Bosch zaprezentował również dwie nowe usługi w zakresie mobilności: Certyfikat Użytkowania To Go i Vehicle Health Service. Ten pierwszy stanowi rozszerzenie istniejących już usług baterii w chmurze (Battery in the Cloud) firmy Bosch. Funkcja analizuje dane akumulatora, określa jego stan i dzięki optymalizacji pomaga wydłużyć jego żywotność nawet o 20%. Z kolei Vehicle Health Service, skierowany do operatorów flot, obejmuje funkcje zaprojektowane głównie w celu zapobiegania awariom pojazdów. Obydwie innowacje mają wspólny cel – przedłużenie żywotności pojazdów i promowanie oszczędzania zasobów.

fot. Bosch

[1] Hannah Ritchie, Pablo Rosado, Max Roser, Our World in Data, „Energy Production and Consumption”

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony