Zbliża się okres sezonowej wymiany świec żarowych przez kierowców. Z tej okazji eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęściej występujących usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.
Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.
1. „Spuchnięta” końcówka żarnika
Przyczyna
- Zbyt wysokie napięcie (na przykład świeca żarowa 12V w układzie 24V lub odwrotnie)
- Awaria alternatora i regulatora napięcia
- Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć)
Sprawdź:
- napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
- układ ładowania
- warunki przechowywania świec
2. Uszkodzona końcówka żarnika
Przyczyna
- Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie)
- Awaria alternatora i regulatora napięcia
Sprawdź:
- styki na regulatorze napięcia
- napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
- napięcie układu ładowania
Przyczyna
- Awaria modułu zapłonowego
- Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
- Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
Sprawdź:
- czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
- czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
- otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
4. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)
Przyczyna
- Awaria modułu zapłonowego
- Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
- Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
- Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie)
- Awaria alternatora i regulatora napięcia
- Nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku
Sprawdź:
- czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
- czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
- otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
- styki na regulatorze napięcia
- napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
- napięcie układu ładowania
- kąt wyprzedzenia wtrysku
5. „Opuchnięty” żarnik
Przyczyna
- Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych
Sprawdź:
- pierścienie tłokowe w cylindrach silnika
- zużycie oleju
6. Brak żarnika
Przyczyna
- Awaria modułu zapłonowego
- Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk
- Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
- Nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego
- Uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra
- Niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie
Sprawdź:
- czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
- czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
- otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
- kąt wyprzedzenia wtrysku
- gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru
Świece żarowe DENSO
DENSO znajduje się w czołówce światowych producentów części silników Diesla na rynek OE. Program świec żarowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje wszystkie współczesne technologie świec żarowych, w tym świece z jedną spiralą grzejną, z dwiema spiralami grzejnymi, z wydłużonym dogrzewaniem, z szybkim grzaniem wstępnym oraz ceramiczne świece żarowe. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.denso-am.eu/pl.
Komentarze (1)