Po lewej ślady zatarcia na płaszczu tłoka i otworze w piaście. Po prawej wowki wewnątrz cylindrów Fot. Mahle.
Docieranie remontowanych silników na biegu jałowym ma zapobiegać zużyciu i uszkodzeniom, ale może też mieć dokładnie odwrotny skutek.
Docieranie silników na biegu jałowym przez wiele godzin lub nawet dni nadal jest powszechną praktyką w niektórych warsztatach naprawczych. Uzasadnienie: na biegu jałowym silnik nie jest obciążony, dlatego docieranie przebiega wyjątkowo łagodnie. W rzeczywistości powoduje to jednak znaczne zużycie i jest bardzo szkodliwe dla silnika oraz nowych komponentów.
Przyczyny zwiększonego zużycia
Po remoncie silnik należy dotrzeć, aby nowe i istniejące komponenty dopasowały się do siebie. Docieranie na biegu jałowym powoduje jednak cały szereg problemów:
- Ze względu na niską prędkość obrotową pompa oleju wytwarza zbyt niskie ciśnienie i nie doprowadza dostatecznej ilości oleju do miejsc smarowania. Zabrudzenia i ścier nie mogą zostać wypłukane lub nie zostają wypłukane w wystarczającym stopniu i powodują zwiększone zużycie już w fazie docierania.
- Ścianki cylindrów nie są spryskiwane dostateczną ilością rozpryskiwanego oleju wydostającego się z wału korbowego. Brud nie zostaje prawidłowo wymyty, co prowadzi do większego zużycia tłoków i pierścieni tłokowych
- Na biegu jałowym pierścienie tłokowe nie zapewniają całkowitego uszczelnienia: większa ilość gazów spalinowych dostaje się do skrzyni korbowej, powodując dalsze zmniejszenie warstwy oleju na cylindrze i dodatkowe zużycie.
- Zawór ciśnieniowy chłodzenia denka tłoka może być zamknięty, przez co tłoki są chłodzone tylko w minimalnym stopniu. Otaczające elementy konstrukcyjne, takie jak sworznie tłokowe i panewki łożysk korbowych, są słabiej smarowane.
Prawidłowe docieranie
W idealnym przypadku silniki po remoncie są docierane na stanowisku kontrolnym zgodnie z zadanym programem.
Ważne!
Jeżeli nie jest dostępne stanowisko kontrolne do kontrolowanego docierania silników, silnik należy dotrzeć w ruchu drogowym. Należy przy tym przestrzegać następujących zasad:
- Bezwzględnie przestrzegać temperatury roboczej (min. 80°C temperatury oleju).
- Silnik powinien pracować ze zmiennymi prędkościami obrotowymi do najwyżej 2/3 maksymalnej prędkości obrotowej.
- Korzystać przede wszystkim z dróg krajowych lub płynnego ruchu miejskiego i unikać korków.
- W miarę możliwości unikać jazdy pod górę i z góry oraz jazdy ze zbyt niską prędkością obrotową.
- Unikać pełnego obciążenia i prędkości maksymalnych oraz nie hamować silnikiem.
- Sprawdzać poziom oleju co 50–100 km, w razie potrzeby uzupełniać.
- Po ok. 1000 km wymienić olej i filtr oleju.
- Bezwzględnie przestrzegać innych specyfikacji producenta.
Materiał pochodzi z Technical Messenger od Mahl
Komentarze (0)