Fot. Mahle Termostat fazowy z obluzowanym zaciskiem i urwanym przyłączem.
Pod względem funkcjonalnym termostat fazowy różni się od konwencjonalnego wyłącznie sposobem sterowania: dodatkowy element grzewczy umieszczony jest wewnątrz elementu rozszerzalnego (woskowego) celem sterowania termostatem w różnych stanach obciążenia pojazdu (jazda na autostradzie, w obszarach o częstej zmienności nachylenia terenu itp.).
Cechą charakterystyczną dla tego rodzaju konstrukcji jest złącze elektryczne na korpusie (obudowie) termostatu. Jeżeli zostanie ono błędnie uznane za czujnik temperatury i np. wymontowane w celu sprawdzenia, może dojść do uszkodzenia styków i kabli elementu grzewczego. Wskutek tego termostat przestaje działać, co powoduje problemy termiczne i zapisanie odkreślonych wpisów błędu w pamięci sterownika.
WAŻNE! Nie wolno poluzowywać ani wymontowywać zacisków wtyków przyłączeniowych! Ponadto w czasie montażu termostatów zasadniczo nie jest dozwolone użycie dodatkowych środków uszczelniających – wolno stosować wyłącznie oryginalne uszczelki, które bardzo często są dostarczane z nowym termostatem (w MAHLE dodatkowa literka D w numerze katalogowym produktu).
Dodatkowe środki uszczelniające mogą uszkodzić uszczelki i pogorszyć działanie elementu.
źródło: Mahle Technical Messenger
Komentarze (1)