Wysoka temperatura powstająca podczas hamowania jest jednym z największych problemów, z jakimi mierzą się konstruktorzy materiałów ciernych. Mocno rozgrzana tarcza hamulcowa traci swoje właściwości co przekłada się na spadek skuteczności hamowania. Rozwiązaniem sprawdzającym się w samochodach eksploatowanych w wymagających warunkach drogowych są wentylowane tarcze hamulcowe.
Wentylowana tarcza hamulcowa składa się z dwóch połączonych ze sobą powierzchni ciernych. Pomiędzy nimi zazwyczaj znajdują się łopatki, które ukierunkowują przepływ mas powietrza. Mają one na celu zwiększenie powierzchni wymiany ciepła, dzięki czemu ciepło wytwarzane podczas hamowania może być szybciej odebrane przez przepływające powietrze. Zwiększona powierzchnia wewnętrzna celowo nie jest obrabiana, aby wspomóc rozpraszanie ciepła i chłodzenie.
Gdzie tkwi ich przewaga?
Wyróżniającą cechą wentylowanej tarczy hamulcowej jest zdolność do skutecznego chłodzenia w trakcie hamowania.
Właśnie zdolność do skutecznego chłodzenia w trakcie hamowania jest jedną z głównych zalet wentylowanych tarcz hamulcowych. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, klocki hamulcowe przyciskają się do tarcz, generując poprzez tarcie ogromne ilości ciepła. Wentylacja w tarczach umożliwia szybkie rozpraszanie tego ciepła, co pozwala uniknąć przegrzewania i utraty skuteczności hamulców.
- W zależności od producenta pojazdu i zastosowanego przez niego układu hamulcowego, tarcze hamulcowe mogą być wentylowane wewnętrznie lub zewnętrznie. W obu przypadkach wykorzystywana jest siła odśrodkowa, która wynika z praw fizyki. Kiedy koło się obraca, siła odśrodkowa sprawia, że zimne powietrze jest zasysane do przestrzeni między łopatkami, a gorące – wyrzucane na zewnątrz. Ruch powietrza chłodzi tarczę. Aby go zmaksymalizować, w autach sportowych wykorzystuje się specjalne kanały doprowadzające powietrze do tarcz - mówi Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar
Wentylowane tarcze hamulcowe są często bardziej wytrzymałe niż tarcze niewentylowane. Dzięki lepszej zdolności chłodzenia, są mniej podatne na deformacje termiczne, pęknięcia czy inne uszkodzenia wynikające z intensywnego hamowania.
W zależności od modelu tarczy, konfiguracja wewnętrznych łopatek może się różnić. Niektóre konstrukcje są kierunkowe – zaprojektowane specjalnie dla lewej lub prawej strony pojazdu.
- Wtedy znaczenie ma kształt żeber znajdujących się między pierścieniami roboczymi tarcz, a także właściwy montaż każdej z nich. Tarcza musi zostać założona na piastę tak, by wyrzucała gorące powietrze przez kanały wentylacyjne. W przypadku kierunkowych tarcz wentylowanych marki Textar są one pakowane osobno. Dodatkowo na opakowaniu znajduje się dobrze widoczna informacja o stronie zabudowy w pojeździe - dodaje Przemysław Przymuszała.
Wentylowane tarcze hamulcowe często kojarzone są z pojazdami o lepszych osiągach, takimi jak samochody sportowe czy rajdowe. Tego typu rozwiązanie bywa również atrakcyjnym elementem stylistycznym, który może dodatkowo uatrakcyjnić wygląd pojazdu. W większości przypadków wentylowane tarcze stosowane są na przedniej osi pojazdu, gdzie pracują bardziej obciążone hamulce.
Oferta tarcz hamulcowych Textar została stworzona w pełnej zgodności z wymaganiami OE oraz normą ECE R90. W asortymencie Textar znajduje się ponad 1650 referencji tarcz do samochodów osobowych, co zapewnia praktycznie 100% pokrycie europejskiego parku samochodowego.
Fot. Textar
Komentarze (0)